www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

مقدمه- تاریخچه صعود به کی 2 از آغاز تا به امروز  

قسمت اول : مقدمه

قله اورست همه ساله توجه بسیاری را از سرتاسر جهان به خود جلب می کند. زمانی که اورست بسته می شود ،در اواخر می ماه ،نمایش دیگری آغاز می شود و این فصل بازگشایی قراقروم در پاکستان و چین است. معمولاً دور از چشم رسانه های بین المللی، بهترین کوهنوردان جهان در ماههای ژوئن و ژولای در این مکان جمع می شوند تا خشن ترین و سر سخت ترین قلل آلپی جهان را صعود کنند.  تاج سر این قلل قله ای به نام K2 است! قله K2  در سلسله جبال قراقروم دومین قله بلند جهان بوده و در میان سه قله معروف دنیا ، به عنوان سخت ترین قله برای صعود شناخته شده است. این قله با ارتفاع 8611 متر و آب و هوایی که عمدتاً سردتر و کمتر قابل پیش بینی نسبت به قله اورست است ،دستیابی به بالای K2  و برگشت سالم و زنده را از این قله برای هر کوهنورد کهنه کاری به صورت یک رویا تبدیل کرده است. حرف K در قله K2  از لغت قراقروم Karakorum  سرچشمه می گیرد. K2  اولین بار در تاریخ 31  ژولای 1954  صعود گردید. از آن زمان به بعد ، با آخرین رقم اعلام شده در هفته گذشته که تعداد 15 نفر اعلام شد، تاکنون تعداد حدود 285 نفر این قله را صعود  کرده اند. (در مقایسه با اورست که تعداد 344 نفر فقط در بهار امسال بوده است!)

حسب میزان مرگ و میر صعود جهانی،  تاکنون قله k2 سومین قله مرگ آفرین در جهان بوده است که بعد از نانگاپاربات و آناپورنا می باشد. هرچند که آخرین گزارشات ممکن است که این رکورد را تغییر دهد. آمار k2 برای کوهنوردان خانم به طور ویژه ای چشم گیر است! بعضی معتقدند که k2 بر ای خانم ها "ملعون"است. در میان دوازده نفر خانمی که تاکنون به قله رسیده اند، سه نفر در حین پایین آمدن کشته شدند و دو نفر نیز بر روی قلل هشت هزار متری دیگر از بین رفتند!

تاریخچه صعود k2 از آغاز :

اولین تلاش برای صعود به قله k2 در سال 1902 روی داد. یکی از اعضاء اکسپدیشن فردی به نام Aleister Crowly بود. او دارای صعودهای آزاد مهمی در سلسله جبال آلپ غربی بود. آلستر به قصد صعود به قله کی 2 از زادگاه خود لندن سفر خود را آغاز کرد و راهی اکسپدیشن k2 گردید. او ابتدا خود در نظر داشت تا از طریق جبهه جنوب شرقی به صعود اقدام کند، اما تیم او بر روی جبهه شمال شرقی تصمیم خود را قطعی کرد. زمانی که مشخص شد که حق با Crowly  بوده است ،تیم مجبور شد تا در ارتفاع 6000 متر بازگردد. تیم اکسپدیشن دوباره تشکیل شده و برای تلاشی مجدد خود را آماده کرد. این بار از مسیر حائل بین k2 و Skyanykangri (7544متر) اقدام شد. زمانی که یکی از اعضاء این تیم دچار ادم ریوی گردید،Crowly  تهنا کسی بود که شدت سختی کار را تشخیص داد و بر باز گرداندن فرد بیمار به پایین کوه پافشاری و اصرار نمود. هرچند که این تصمیم جان کوهنورد حادثه دیده را نجات داد،  اما به هر حال از رسیدن تیم به بالای قله جلوگیری کرد...

ادامه دارد.

منبع: k2climb.net

ارسال مطلب: لیلی مهذب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد