www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

وویتک کورتیکا (VoyteK Kurtyka)

                            وویتک کورتیکا (VoyteK Kurtyka)

                      وویتک کورتیکا (VoyteK Kurtyka)

وویجک / وویتک کورتیکا (Wojciech / VoyteK Kurtyka)، 1947، لهستان

کوهنوردی روش پیچیده و منحصر به فردی برای زندگی، آمیختن عناصر ورزشی، و عرفان است. موفقیت یا شکست به نیرویی قوی از الهامات و انگیزه ها یا فروکش آن بستگی دارد. تعیین کردن قانــون واحدی که کنترل کننده این انرژی باشد دشوار است – این انرژی بوجود می آید و ناپدید می شود، درست همانند تمایل به رقص، و به عنوان پدیده ای از زندگی به صورت راز باقی می ماند.

 

ادامه مطلب ...

ذوب بی سابقه تعدادی از یخچالها در چند رشته کوه

ذوب بی سابقه تعدادی از یخچالها در چند رشته کوه

پیشتر دانشمندان بریتانیایی مشغول تحقیق در قطب جنوب به "شواهد روشنی" حاکی از ناپایداری یخچال های بخش غربی قطب جنوب دست یافتند
دانشمندان در مطالعات اخیر خود بر روی 30 یخچال طبیعی در 9 رشته کوه در سطح جهان به این نتیجه رسیده اند که میزان ذوب شدن آنها در سال 2006، به سطح بی سابقه ای رسیده است.

در سالهای 1980 تا 1999 به طور متوسط 3/0 متر از یخچال های طبیعی آب شده اند. اما این در حالیست که در سال 2006 به تنهایی 5/1 از این یخچال ها ذوب شده اند.

بیشترین تغییر به یخچالی در نروژ مربوط بوده که 1/3 متر نازک تر شده است. این در حالیست که تنها اندکی به قطر یخچال دیگری در شیلی اضافه شده است.

آچیم استینر، مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، در اینباره می گوید: "اگر نه بیلیون ها نفر، اما میلیون ها نفر از مردم دنیا به طور مستقم یا غیر مستقیم برای آشامیدن کشاورزی و مصارف صنعتی به این منابع آبی طبیعی وابسته هستند."

ادامه مطلب ...

جکوزی موقت در قله 4000 متری مون بلان بلندترین قله آلپ

مون بلان بلندترین رشته کوه آلپ است که در مرز کشورهای فرانسه و ایتالیا جای گرفته‌است. بلندترین قله این رشته کوه ۴۸۰۸ متر ارتفاع دارد. «مون بلان» واژه‌ای فرانسوی و به معنای «کوه سپید» است. در ایتالیا به آن «مونته بیانکو» می‌گویند و به همان معنی است.

ادامه مطلب ...

مراقب حمله مورچه ها باشید

مراقب حمله مورچه ها باشید
شاید این مطلب عجیب باشد, ولی واقعیتی است که می تواند سبب نابودی ابزارهای کوه نوردی گردد. در این رابطه توجه شما را به تحقیقی که کمیته فنی اتحادیه کوه نوردی انگلستان صورت داده جلب می نمائیم.

نخستین بار اخباری در این رابطه از آلپ فرانسه مخابره شد. جایی که در مورد فاکتورهای سقوط کوه نوردان تحقیق می شد. نتایج نشان دهنده از بین رفتن تسمه اسلینگها بر اثر ترشح اسید فورمیک بود! بسیاری این احتمال را بررسی می کردند که ترشح این اسید ممکن است از سوی مورچه ها صورت گرفته باش! جایی که در تابستان به میزان زیادی از آنها در محیطهای سنگ نوردی یافت می شوند! ضمن آنکه مورچه ها در زمستان نیز به محیطهای سربسته و انبارهایی که ما ابزار خود را در آنها نگهداری می کنیم وارد می شوند!
اما چگونه می توان از چنین رخدادی در آینده جلوگیری نمود؟

بدین منظور کمیته فنی اتحادیه کوه نوردی انگلستان ابتدا تصمیم گرفت میزان تاثیر اسی فرمیک را بر روی نایلون اسلینگها بررسی کند. اونها به موضوع عجیبی برخوردن و آن کاهش 50 درصدی قدرت اسلینگها در مواجهه با این اسید بودند!
چیزی که واضح است همانا کاهش قدرت ابزارهای دارای مواد در مواجهه با مواد شیمیایی است و عدم توانایی ما در تشخیص این آسیبهای ناپید!. بدین منظور توصیه می شود ضمن دور نگاه داشتن لوازم از فرایندهای شیمیایی که ترشح اسید توسط مورچه ها بخش کوچکی از آن است, در صورت مشاهده هر گونه پوسیدگی و یا آسیبی اقدام به تعویض لوازم خود نمائید.


منبع

http://www.thebmc.co.uk
نوشته دن میدلتون, مسئول فنی اتحادیه کوه نوردی انگلستان
با تشکر از آقای علی پارسایی

اورست, المپیک و سیاست


تعطیلی جبهه شمالی اورست
در حالیکه سال قبل کشور چین با وضع نمودن مقرراتی ویژه سعی در کنترل آمد و شد کوه نوردان به تبت در بهار 2008 را داشت و از جمله اقدام به کاهش قابل ملاحظه صدور روادید جهت علاقمندان به صعود جبهه شمالی اورست نموده بود, صبح روز 11 مارس دولت چین نظر خود را تغییر داده و اعلام کرد تا تاریخ 10 می به هیچ گروهی اجازه فعالیت بر روی جبهه شمالی اورست و مسیر شمال غربی چوآیو (مسیر نرمال این کوه) را نخواهد داد! این در حالی است که اغلب گروههای دارای مجوز بر روی جبهه شمالی ضمن پرداخت هزینه صعود تا یک هفته دیگر قرار بود خود را برای آغاز فعالیتشان به چین و نپال برسانند.
سال قبل اتحادیهای کوه نوردی چین و نپال در جلسه مشترکی به توافق رسیدند تا بدلیل حمل مشعل المپیک از کوه اورست از فعالیت گروههای چند ملیتی در این جبهه خودداری گردد و تیمهای حاضر در جبهه شمالی تنها از دو ملیت (بجز شرپاهای نپالی و تبتی) شکل گیرند. بر این اساس شرکتهای خدماتی اقدام به ثبت نام و اخذ مجوزهای لازم نمودند, اما دولت و اتحادیه کوه نوردی چین در تصمیمی عجولانه اعلام نمودند تا 10 می اجازه ورود کوه نوردان به جبهه شمالی اورست و مسیر شمال غربی چوآیو را نخواهند داد.
ادامه مطلب ...

فاتحان 8000 متریها

فاتحان 8000 متریها
تلاش برای فتح 14 قله بالای 8000 متری دنیا شاید به اندازه یک عمر انسان را درگیر خود سازد, البته اگر تمام زندگی انسان را محو ننماید! بجز 14 کوه نوردی که تاکنون موفق به فتح هر 14 قله 8000 متری شده اند, 32 کوه نورد مابین 10 تا 13 قله را صعود نموده اند. از این میان 8 نفر جان خود را از دست داده اند که البته تمامی این حوادث بر روی قلل 8000 متری رخ داده. در میان این 32 نفر 17 نفر تلاششان بدون بهره گیری از کپسول اکسیژن بوده و البته در میان 8 کشته شده این لیست 5 نفرشان از کسانی هستند که از کپسول اکسیژن کمک نمی گرفته اند
ادامه مطلب ...

فدراسیون کوهنوردی در سالی که گذشت

رییس فدراسیون کوهنوردی:

در سال 86 کارهای زیربنایی زیادی انجام دادیم

رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی گفت: با توجه به کارهای خوبی که در سال 86 برای این رشته ورزشی انجام شده؛ آینده‌ی روشنی را برای این رشته می‌بینیم.

محمود شعاعی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا ) اظهار کرد: امسال کارهای بسیار سازنده‌ای در مجموعه‌ی فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی انجام شد که این کارها آینده‌ای روشن را برای این رشته نوید می‌دهد. وی در ارزیابی از عملکرد فدراسیون در سال 86 افزود: ارزیابی را باید افرادی بیرون از فدراسیون انجام دهند. من هفت ماه است که فدراسیون را تحویل گرفته‌ام اما، به واسطه‌ی مشکلات و مسایلی که از مدیریت‌های قبلی به ما منتقل شده بود، ما توانستیم تاحدودی آن‌ها را کاهش داده و کار فدراسیون را به روز کنیم که این موفقیت خوبی بود . ما تلاش کردیم نگرانی‌های جامعه‌ی کوهنوردی را کاهش داده و تعاملی مناسب با گروه‌های کوهنوردی، مردم عادی و اقشار مختلف برقرار کنیم.  

ادامه مطلب ...

دیو مک لوید-فری سولو -مسیر 5.14

دیو مک لوید سنگنورد جسور اسکاتلندی، مسیر اسپورتی با درجه 5.14b را به شیوه فری سولو در اسپانیا تاپ کرد.

مک لوید مسیر Darwin Dixit  با درجه سختی 5.14b یا 8c را به صورت فری سولو (انفرادی و بدون طناب) در مارگالف اسپانیا صعود کرد. او این مسیر را بهار گذشته به عنوان سومین نفر صعود کرده بود.

تاریخ صعود او 4 مارس 2008 می باشد.

 

به احتمال زیاد این اولین صعود مسیر 5.14b به صورت فری سولو می باشد. الکساندر هوبر قبلاً مسیر 5.14a (مسیر کمونیزم در اتریش) را صعود کرده و همچنین مسیر های بولدرینگ زیادی با درجه 5.14 تاپ شده اند. با این وجود مک لوید این مسیر را بدون هیچگونه تشک محافظ و علامتگذاری مسیر به انجام رسانید. همسر او کلر، این صعود را فیلم برداری کرده است. مسیر Darwin Dixit بارها صعود شده و درجه 5.14b آن مورد تایید است.

مک لوید در نوشته ای بر روی بلاگش در این باره می گوید:"این مسیر آنقدرها هم مرتفع نیست، شاید حدود 50 فوت (حدوداً 15 متر). متاسفانه این مسیر بر روی یک جاده واقع شده، که سقوط از قسمتهای فنی یا کراکس رد پوینت (دشوارترین نقطه مسیر صعود) ممکن است باعث بروز صدمات جدی گردد. تنها حسن این مسیر تمام شدنش در قسمت بالای صخره می باشد که شما می توانید آنرا همانند یک مسیر کلاسیک نرمال صعود کنید.

مک لوید قبلاً یک مسیر 5.13d را با نام Hurly Burly   در کشور اسکاتلند تاپ کرده است. او گفته است که صعود مسیرDarwin Dixit   بخشی از تمرین روحی و جسمی او در برنامه آتی اش می باشد. او امیدوار است که تابستان امسال در کوه بن نویس، بلندترین قله بریتانیا، خط الراسی 225 فوتی با دو قسمت به درجه سختی 5.13 با احتمال سقوط تا زمین و یک کراکس 5.14c طولانی و بسیار ناایمن را صعود کند.

ترجمه ای از سعیدهاشمی نژاد

منبع: سایت Climbing

14 مارس 2008

ویهن مایر کوهنورد و یخنورد نابینا

ویهن مایر کوهنورد نابینا آبشار یخی لوسار Losar به ارتفاع 700 متر را در کشور نپال صعود کرد.

 

ویهن مایر همان کوهنورد نابینایی است که قله اورست را در سال 2001 فتح کرده است. او به همراه یان اوستیه اهل نیویورک و راب راکار اهل کلورادو این آبشار یخی را صعود نمود. صعود و فرود این مسیر 14 طول طنابه دو روز به طول انجامید.

آنها پس از طول دوازده ام طناب بر روی طاقچه ای بزرگ بیواک کرده و سپس صبح روز بعد دو طول دیگر را به اتمام رسانیدند.

 

تاریخ این صعود ژانویه 2008 می باشد.

آبشار یخی لوسار در نزدیکی نامچه بازار در منطقه خومبو در دامنه سایه گیر تپه ای قرار گرفته است. اولین صعود این آبشار یخی در سال 1994 توسط اریک دکامپ و کاترین دستویل انجام شد.

 

پس از اتمام این مسیر این سه نفر به احتمال بسیار اولین صعود یک مسیر یخی سه طول طنابه را در جایی که یک روز با پای پیاده از نامچه بازار فاصله دارد، به انجام رسانیدند. ویهن مایر نام این مسیر را "زمین بازی آرجون" Arjun’s Playground نامید. آرجون نام پسر بچه 5 ساله تامانگی می باشد که ویهن مایر و همسرش "الی" به تازگی به فرزند خواندگی قبول کرده اند.

او در حال حاضر در حال تبلیغ فیلمی به نام "بینای نابینا" Blindsight می باشد. موضوع این فیلم صعود او به همراه شش نوجوان تبتی نابینا به قله 23000 فوتی (حدود 7000 متر) لهاکپاری می باشد.

ترجمه ای از سعید هاشمی نژاد

منبع: سایت Climbing 

 

تحقیقات درباره علت سقوط بالگرد حامل کوهنوردان در تاجیکستان

دادستانی استان بدخشان تاجیکستان روز سه شنبه اعلام کرد: تحقیقات درباره علت سقوط بالگرد حامل ‪ ۱۲‬نفر از کوهنوردان خارجی پس از تشکیل پرونده از سوی این دادستانی آغاز شده است
رشید گلمت شایف رییس دادستانی استان بدخشان روز سه شنبه به خبرنگاران گفت : بالگرد ‪ Mi ۸‬متعلق به شرکت تاجیک ایر روز شنبه گذشته در حومه شهر خارغ مرکز این استان به علل نامعلوم سقوط کرد که باعث کشته شدن یک تن از سرنشینان شد. وی افزود: هنگام بازرسی از محل سقوط هواپیما جعبه سیاه آن کشف و برای تحقیقات فنی فرستاده شد.

به گفته وی ،کمیسیون ویژه متشکل از کارشناسان وزارت نقلیات ، شرکت تاجیک ایر دادستانی ، وزارت کشور تاجیکستان و مقام‌های محلی تشکیل و تحقیق در این‌باره را آغاز کردند.

این بالگرد سه خدمه و ‪ ۱۱‬مسافر کوهنورد از اتریش ، سوییس ، روسیه ، فرانسه ، آلمان ، انگلیس و بلژیک را همراه با یک مترجم محلی را داشت . بالگرد مذکور در ‪ ۸۰‬کیلومتری شهر خارغ در ساحل رود غند هنگامی که قصد فرود آمدن داشت ، سقوط کرد و یک تن از سرنشینان به نام طالب سرکاراف کشته و چهار نفر دیگر از جمله دو کوهنورد به شدت زخمی شدند. این بالگرد به درخواست یک هیات کوهنوردی تاجیکستان از سوی شرکت تاجیک ایر برای حمل کوهنوردان خارجی اختصاص یافته بود.

مقامات رسمی تاجیکستان از اظهار نظر درمورد علت سقوط این بالگرد خودداری کرده‌اند ولی به اعتقاد برخی کارشناسان مه آلود بودن هوا و عدم دید کافی در مناطق کوهستانی علت احتمالی این حادثه بوده است .

اعزام این گروه کوهوردی به مناطق کوهستانی در حالی صورت گرفته

قله‌ی کلیمانجارو، زیر گام‌های استوار کوهنوردان خراسانی

قله‌ی کلیمانجارو، زیر گام‌های استوار کوهنوردان خراسانی

تمام افراد تیم اعزامی باشگاه کوهنوردی اُحُد خراسان و شیرباد شاندیز توانستند بر فراز بام آفریقا پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران را به اهتزاز درآورند.
مهدی گل‌محمّدی، رئیس هیئت مدیره موسسه فرهنگی ورزشی اُحُد خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن تائید این خبر اعلام کرد: " تیم اعزامی که متشکل از 15 کوهنورد به سرپرستی آقایان سیدجواد سیدی و علیرضا کارگزاری بودند، روز پنج‌شنبه 9/12/86 با بدرقه‌ی گرم خانواده‌ها و  هم‌نوردان خود عازم کشور تانزانیا شدند. این تیم بعد از رسیدن به شهر دارالسلام پایتخت کشور تانزانیا، خود را به شهر موشی که در دامنه‌های کوه کلیمانجارو قرار دارد، رساندند. صعود این تیم، روز یک‌شنبه 12/9/86 از مسیر مارانگو آغاز شد و این افراد توانستند در مدت سه روز بعد از عبور از کمپ‌های ماندارا و هورمبو خود را به آخرین کمپ منطقه به نام کیبو در ارتفاع 4720 متری برسانند. این تیم به دلیل برخورداری از آمادگی جسمانی مناسب، توانست با تمامی اعضای خود، بدون انجام تمرینات هم‌هوایی در نیمه شب چهار‌شنبه 15/12/86  حمله به قله را آغاز نماید و سرانجام در ساعت 7:45 صبح برفراز قله‌ی 5895 متری کلیمانجارو پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران را به اهتزاز درآورد."
لازم به یادآوری است که تیم‌های اعزامی برای صعود به قله‌ی کلیمانجارو از مسیر مارانگو باید مسافت 64 کیلومتری رفت و برگشت را بپیمایند.
این تیم قرار است بعد از ملاقات با مسلمانان و شیعیان جزیره زنگبار و بازدید از سایر اماکن فرهنگی و تاریخی تانزانیا، روز پنج‌شنبه 23/12/86  به ایران اسلامی بازگردد و بلافاصله به شکرانه‌ی موفقیت، جهت پابوسی ولی نعمت خود به زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) مشرف شوند.

صعود کوهنوردان خراسانی به قله کلیمانجارو

صعود کوهنوردان خراسانی به قله کلیمانجارو

اعضای تیم اعزامی

1- سیّدجواد سیّدی             سرپرست تیم
2- علیرضا کارگزاری             مسئول فنی تیم
3- علیرضا بابادی                مسئول امور مالی
4- مهدی رودی                 معاون امور مالی
5- محمد بهزادنسب           فیلم‌بردار و روابط عمومی
6- مجتبی اکبرزاده خادر       فیلم‌بردار
7- حسین فدائی                پزشک تیم، عکاس و ارتباطات بین‌الملل
8- تقی کارگزاری               عکاس
9- علی‌اکبر عسگری خادر    عکاس
10- اکبر اسماعیل‌زاده        گزارش‌نویس
11- حسین اسلامی           گزارش‌نویس
12- جعفر احمدی              تدارکات
13- مرتضی صاحبکار خادر    تدارکات
14- جواد فتحی                تدارکات
15- مهدی علیزاده            حمل و نقل

سقوط سنگنورد مشهدی در دره اخلومد

به گزارش گروه کوهنوردی پویا ( مشهد ) : دیروز جمعه 17 اسفند در جریان یک برنامه سنگنوردی در منطقه اخلومد که به عنوان یکی از پر جاذبه ترین و متنوعترین نقاط سنگنوردی کشور محسوب می شود یکی از سنگنوردان مشهدی در حین عملیات فرود دچار حادثه شده و چندین متر به پایین پرت می شود.

بنا به گفته شاهدان عینی رضا حسن نژاد در حین فرود از طاقچه مصنوعی بابا خورشیدی کنترل خود را از دست داده و به دلایلی که هنوز در دست بررسی می باشد به پایین پرت می شود.با وجود به سر داشتن کلاه ایمنی به علت سنگفرش بودن و ناهمواری محل فرود که خود هم مستلزم صعودی ساده می باشد شدت صدمات وارده بالا بوده است.

او در حال حاضر در بخش مراقبتهای ویژه ICU بیمارستان امدادی مشهد بستری می باشد.

در طی آخرین تماس با بیمارستان خبر دار شدیم که پس از انجام عملی بر روی سر و شکم بدلیل خونریزی داخلی ، در حال حاضر با سطح هوشیاری کم در کما بسر می برد.

سومین روز از هفته منابع طبیعی با عنوان روز « منابع طبیعی، سازمان

سومین روز از هفته منابع طبیعی با عنوان روز « منابع طبیعی، سازمانها ، مردم ، جوانان و زنان » نامگذاری شده است ، در این روز مراسم درختکاری از سوی کمیسیون ورزش و محیط زیست کمیته ملی المپیک برگزار خواهد شد

و قهرمانانی چون یوسف کرمی ، سارا خوش جمال فکری و همچنین 4 تن از ورزشکاران نابینایان کشورمان در منطقه پاکدشت ورامین حضور یافته و مراسم درختکاری را انجام خواهند داد .
مراسم فوق در روز جمعه 17 اسفند ماه ساعت 8 صبح با حضور مسئولان سیاسی و ورزشی منطقه و همچنین مسئولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران برگزار می شود


 

باشگاه فرهنگی و ورزشی راه‌آهن نیشابور فعال شد

باشگاه فرهنگی و ورزشی راه‌آهن نیشابور روز چهارشنبه طی مراسمی افتتاح شد.

رییس این باشگاه در گفتگو با ایرنا افزود: از آنجا که شهرستان نیشابور در عرصه فعالیت‌های کوهنوردی و سنگنوردی دارای قهرمانان برتر کشور است لزوم راه‌اندازی باشگاه ضروری به نظر می‌رسید.

ایوب امین‌الرعایا گفت: جوانان ورزشکار منطقه تاکنون افتخارات زیادی را در میادین مختلف کسب کرده‌اند.

وی اظهار داشت: ما امیدواریم بتوانیم با مساعدت همه خادمان عرصه ورزش نیشابور در رشته‌های کوهنوردی و صخره‌نوردی، تیم‌های پرقدرتی را جهت حضور در عرصه ورزش کشور آماده نماییم

منبع: ایرنا15 اسفند 1386

مسیر 5.14c در 12 سالگی

 
 

 

باز هم دوباره یک پدیده نوجوان اروپایی مسیری دشوار با درجه سختی 5.14   را صعود نمود.گوفری دوفالگرگوس اهل فرانسه به شیوه ردپوینت مسیرLa Novena Puerta   با درجه سختی 5.14c یا 8c+ را در سانتا لینای اسپانیا در طی تعطیلات ماه فوریه مدرسه اش  تاپ نمود.او که هنوز یک ماه با جشن تولد 13 سالگی اش فاصله دارد قد 4 فوت و 11 اینچی اش اورا مجبور کرد که در طی صعود مسیرLa Novena Puerta  برای گرفتن برخی از گیره ها سه بار جامپ بزند. برای صعود این مسیر مجموعا 10 بار تلاش کرد.

وقتی از او پرسیدند که برای صعود این مسیر از راهنمایی سنگنوردان برتری که در آن محدوده می چرخیدند هم استفاده کرده در پاسخ گفت:" به خاطراندازه قدم، دنبال شیوه های صعود متناسب خودم می گشتم در این میان کریس شارما شیوه استراحتی نشانم داد که تا به حال ندیده بودم."

گوفری حداقل 3 مسیر 5.14   دیگر را هم درفرانسه و اسپانیا و نزدیک به دوجین مسیر 5.13c  را هم به صورت آن سایت صعود کرده است.

در حال بازی با سگ توماس مرازیک سنگنورد برجسته چک

تاریخ صعود او 29 فوریه 2008 برابر با 10 اسفند 1386 می باشد.

ترجمه از سعید هاشمی نژاد

منبع: سایت Climbing