www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

برگزاری کلاس باز آموزی جستجو و نجات کوهنوردان

یکدوره کلاس باز آموزی جستجو و نجات کوهنوردان سراسر کشور 29 خرداد در تهران برگزار شد .
حسن جواهر پور،  مسئول کمیته جستجو و نجات کوهنوردان به خبرنگار
باشگاه خبرنگاران گفت : دوره مقدماتی کلاس باز آموزی امداد و نجات کوهنوردان رشته کوهستان به منظور ارتقاء سطح آگاهی کوهنوردان وکاهش میزان حوادث بوجود آمده دراین رشته ورزشی از امروز برگزار شد.
وی افزود :  درمجموع هشت نفر ازبانوان و 12 نفر از آقایان کوهنورد در سطح کشور در این کلاس باز آموزی که در ارتفاعات شمیرانان برگزار می شود ، حضور دارند.
10 مدرس، هدایت کوهنوردان حاضر در این کلاس را به عهده دارند.

اقبال افلاکی با فدراسیون کوهنوردی خداحافظی کرد

 
بر اساس شنیده‌ها سعید جواهرپور پس از عدم همکاری افلاکی با فدراسیون سرپرست کمیته هیمالیانوردی فدراسیون شده است.
خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گردشگری ـ اقبال افلاکی، رییس کمیته هیمالیانوردی فدراسیون کوهنوردی، استعفای خود را به سرپرست فدراسیون کوهنوردی ارایه داد.
 
به گزارش خبرگزاری میراث‌فرهنگی، اقبال افلاکی که حدود دو دهه است که در فدراسیون کوهنوردی فعالیت می‌کند 13 خرداد در نامه‌ای به دلیل مشکلات اجرایی با اعضای جدید مدیریتی فدراسیون کوهنوردی از سمت خود استعفا کرد. این استعفا به شماره نامه 1080 به دبیرخانه فدراسیون وصول شده است.
 
هنوز از موافقت یا مخالفت "هوایی"، سرپرست فعلی فدراسیون، با این استعفا اطلاعی در دست نیست اما شنیده شده که وی "تلویحا" و بر اساس شرایط تیم ملی کوهنوردی که در حال اعزام به منطقه هیمالیاست، به این نامه جواب منفی داده است. هوایی از افلاکی خواسته تا به عنوان مشاور در کنار تیم همکاری خود را ادامه دهد.
 
بر اساس شنیده‌ها سعید جواهرپور پس از عدم همکاری افلاکی با فدراسیون سرپرست کمیته هیمالیانوردی فدراسیون شده است.
 
افلاکی پیش از کمیته هیمالیانوردی در کمیته صعودهای ورزشی فعالیت می‌کرد.
 
امیر حاتمی، مهدی داورپور، قاضی، مساعدیان و فعال از دیگر افرادی بودند که پیش از این به دلیل مهیا نبودن شرایط همکاری از فدراسیون استعفا داده بودند.

یک ضایعه مدیریتی !

عدم جذب بخش عمده بودجه ورزش یک ضایعه مدیریتی است !
سیدجلال یحیی‌زاده در گفت و گو با خبرگزاری فارس ، اظهار داشت: در تلاش هستیم تا جلسه‌ای با حضور نماینده سازمان تربیت ‌بدنی در کمیته تربیت ‌بدنی تشکیل ‌شود تا علل عدم توانایی سازمان متبوعش را در جذب کامل بودجه در سال گذشته گزارش دهد


وی ادامه داد: دلایل عدم جذب بخش عمده‌ای از بودجه سازمان تربیت بدنی باید بررسی و پیگیری شود.
وی با اشاره به عدم تصویب 2 فوریت و یک فوریت طرح مبنی بر اینکه سازمان تربیت بدنی بتواند بودجه سال 85 را تا اول مهر ماه جذب کند، عنوان کرد: این طرح به این دلیل عنوان شد که بتوانیم زحمات زیادی را که در سال گذشته برای ارتقای بودجه سازمان کشیده بودیم را به ثمر برسانیم که با مخالفت کارشناسان اقتصادی، این طرح رای نیاورد.
نماینده مردم تفت و میبد در مجلس افزود: عدم توفیق سازمان تربیت‌بدنی در جذب بخش عمده‌ای از بودجه سال 85، یک فاجعه و ضایعه مدیریتی است که بسیار نگران‌کننده است.

سرمربی مستعفی ؛ فدراسیون بی در و پیکر است

روزنامه شرق - نفیسه خانلری؛ شاید خیلی ها ندانند که دو جور بازی های آسیایی داریم. یک نوعش را که همگان می شناسند، همان بازی های آسیایی معروف را، همانی که آخرین دوره اش اخیراً در دوحه برگزار شد.

اما نوع دومش که به تازگی باب شده و اولین دوره اش در تایلند برگزار شد، رقابت هایی است که مختص رشته های ورزشی داخلی سالن است.

مثل شنا در استخر کوچک (25 متر)، دوچرخه سواری نمایشی، موی تای و... در حقیقت غیر از بازی های آسیایی و بازی های زمستانی آسیایی، رقابت هایی هم تحت عنوان بازی های آسیایی داخل سالن هر دو سال یک بار به انجام می رسد که رشته هایی مثل دوومیدانی داخل سالن، سنگ نوردی، فوتسال، اسکیت، ایروبیک ژیمناستیک و... در فهرست آن گنجانده شده اند. یعنی رشته هایی که در آن بازی های آسیایی که شما می شناسید، در کورس رقابت قرار ندارند.

گفتیم سنگ نوردی، این رشته از ورزش های پرمدال در بازی های آسیایی داخل سالن قلمداد می شود. این رقابت ها قرار است در ماکائو به انجام برسد. اما متاسفانه باخبر شدیم عباس محمدی سرمربی شاخه سرعت تیم ملی سنگ نوردی از سمت خود استعفا داده. او که سه سال بود هدایت این تیم را برعهده داشت، می گوید؛ فدراسیون ثبات ندارد. تغییرات پی درپی در یک سال گذشته باعث شده فدراسیون دچار هرج و مرج بشود. به جرات می گویم که فدراسیون سنگ نوردی الان در و پیکر ندارد.

یعنی به هیچ وجه حاضر به ادامه همکاری با تیم ملی نیستید؟

ببینید، سوای مشکلاتی که گفتم فدراسیون یک سال است مطالبات کادر فنی تیم ملی را پرداخت نکرده. اهمیتی هم بر کیفیت کار و زحمات مجموعه تیم ملی قائل نیست. اردوها نمایشی شده اند و فایده ای برای ملی پوشان ندارند. هدایت تیم ملی هم به عهده افرادی سپرده شده که پیشینه خوبی ندارند.

یعنی به نتایج سنگ نوردان در ماکائو نباید دل ببندیم؟

بعید می دانم حرفی برای گفتن داشته باشیم !!

سرپرست هیات کوهنوردی کرمان منصوب شد

طی حکمی از سوی سرپرست فدراسیون کوهنوردی و به پیشنهاد مدیر کل تربیت بدنی استان کرمان ،  دکتر امیر احمد شجاعی به سمت سرپرست هیات کوهنوردی این استان تا تشکیل مجمع منصوب شد .

در چند سال گذشته مشرفی ریاست هیات کرمان را بعهده داشت و اخیرا استعفاء داد .

سرتوک منتشر شد !

 

سرتوک منتشر شد ! 

شماره نهم گاهنامه سرتوک ( بهار ۱۳۸۶ ) نشریه خبری هیات کوهنوردی استان گیلان در ۵۸ صفحه منتشر شد .

در این شماره : گیلانی ها بر فراز علم کوه - صعود زمستانه بزقوش سراب - اخبار ورزش کوهنوردی ایران و جهان - مصاحبه با رحلی دبیر اسبق هیات استان - آشنایی با موقعیت مکانی پناهگاههای کشور - بنگاه آموزش ( کیسه خواب و چادر کوهنوردی ) - همراه با کوهنوردان گیلانی در قله سن برون - آشنایی با قله های بالای ۸۰۰۰ متر - محتوای یک کیت پزشکی چیست ؟ - معرفی کتابهای کوهنوردی - نکات ایمنی در سفر به کویر - وظایف سرپرست گروه کوهنوردی - و ده ها مطلب خواندنی دیگر ...

مدیر مسئول : فرزین غلامین - سردبیر : مینا قربانی

 

فوتبال در ۳۴۵۴ متری !!

سوئیسی‌ها برای اثبات قدرت خود در برگزاری مسابقات جام ملت‌های اروپا، مسابقه‌ای نمادین در ارتفاع 454/3 متری با حضور ستارگانی چون میشل لادروپ، استفان چاپیوسات و پائولو سوزا برگزار کردند.

پنجمین مرحله اردوی آمادگی تیم ملی سنگنوردی آغاز شد

پنجمین مرحله اردوی آمادگی تیم ملی سنگنوردی آغاز شد

 

پنجمین مرحله اردوی آمادگی تیم ملی سنگنوردی -سختی و سرعت – آقایان و بانوان در مجموعه ورزشی امام علی ( ع ) شهر کرمان آغاز شد .

 

دعوت شدگان عبارتند از :

 

آقایان : محمد جعفری ، سبحان جعفری و علیرضا جواندل از کرمان – حمید رضا توزنده جانی و علی برات زاده از خراسان رضوی – داود رکابی و محمد خاتمی از زنجان – آرتیمس فرشاد یگانه از تهران – رضا پیل پا از خراسان شمالی – مهدی نمروری از آذربایجان شرقی و امین عباسی از فارس

 

بانوان : بهاره مرادی ، فاطمه سلیمانی و زهرا بهرامیان از همدان – سجاده سلطانی نژاد و نادیا جواندل از کرمان – الناز رکابی ، اعظم کرمی و فرناز اسماعیل زاده از زنجان – نسرین عبدالرحیمی و مریم علیخانی از تهران و لیدا باقری نژاد از اصفهان

حسین نظر و کاظم فریدیان عازم قراقروم شدند

 
کاظم فریدیان برای صعود به قله k2 در یک گروه هفت نفره که پنج یتالیایی و یک فرانسوی هستند، عضو شده است.
برودپیک دوازدهمین قله مرتفع دنیا
خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گردشگری ـ حسین نظر و کاظم فریدیان دو کوهنوردی که به ترتیب قصد صعود قله‌های برودپیک و K2 در منطقه قراقروم پاکستان را دارند، عازم قراقروم پاکستان شدند.
 
به گزارش قلمرو کوهستانی ایران، حسین نظر کوهنورد مستقل 44 ساله تهرانی که قصد صعود انفرادی قله 8046 متری برودپیک، دوازدهمین کوه بلند دنیا، از مسیر معمولی را دارد از جمله مربیان کوهنوردی و اسکی است که تاکنون صعودهای مختلفی را در سال‌های گذشته در کارنامه شخصی خود ثبت کرده است. از جمله فعالیت‌های برون مرزی نظر می‌توان به صعود قله 6100 متری "چپروت پیک" در قراقروم، صعود قله 6400 متری "ماربل وال" در قزاقستان و صعود انفرادی به قله‌های لنین(7134 متر) و کورژنفسکایا(7105متر) در منطقه پامیر اشاره کرد.
 
نام حسین نظردر لیست مجوز صعود یک تیم لهستانی ذکر شده که وی به همراه این تیم در روز چهارشنبه 16 خرداد ماه اسلام آباد را به طرف منطقه قراقروم ترک کرده است.
 
از سوی دیگر، فریدیان 37 ساله که از اعضای باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند است قصد دارد قله K2 دومین کوه بلند دنیا را از مسیر یال" آبروزی" و بدون استفاده از کپسول اکسیژن صعود کند. فریدیان نیز که به تنهایی و در قالب مجوز صعود یک تیم بین المللی برای صعود K2 تلاش خواهد کرد، پیش از این و در سال 84 موفق به صعود قله پیشین برودپیک از مسیر نرمال شده بود.
 
وی در آخرین تماس خود با باشگاه دماوند اعلام کرده است: « در یک گروه هفت نفره که پنج ایتالیایی و یک فرانسوی هستند عضو شده‌ام.»
 
گفتنی است در سال 83 نخستین کوهنوردان ایرانی مهدی اعتمادفر و امیرحسین جابرانصاری به قصد صعود برودپیک عازم منطقه قراقروم شدند. اعتمادفر به عنوان نخستین ایرانی موفق به صعود قله اصلی برودپیک و جابرانصاری موفق به صعود قله پیشین شد. در سال 84 نیز کاظم فریدیان و رامین شجاعی به منظور گشایش مسیر جدید عازم برودپیک شدند که از این دو کاظم فریدیان موفق به صعود قله پیشین از مسیر نرمال شد. در سال جاری نیز اخباری مبتنی بر اعزام تیم ملی کوهنوردی ایران و همچنین تیمی متشکل از کوهنوردان نیشابور برای صعود این قله شنیده می شود، گرچه هنوز خبر رسمی اعزام یا لغو برنامه صعود این دو تیم اعلام نشده است.
 
قله 8611 متری K2 در منطقه قراقروم پاکستان به عنوان سرسخت‌ترین کوه دنیا شناخته می‌شود و صعودهای محدودی را به خود دیده است. سابقه فعالیت کوهنوردان ایرانی بر روی این کوه تنها به دو مورد منحصر  می‌شود. محمد سعیدی نخستین کوهنورد ایرانی بود که در سال 1377 اقدام به تلاش بر روی این کوه کرد ولی اخبار و اطلاعات زیادی در مورد صعود وی در دسترس نیست. همچنین داوود خادم دیگر کوهنورد ایرانی بود که در سال 1383 اقدام به تلاش بر روی K2 کرد. متاسفانه خادم در فاصله کمپ‌های سه و چهار و در ارتفاع تقریبی 7500 متری به همراه دو کوهنورد روس و قرقیز ناپدید شد.

دبیر پاسخگو نیست !

در گفت و گو با فارس

دبیر فدراسیون کوهنوری از پاسخگوی به ابهامات امتناع می‌کند !

به گزارش خبرگزاری فارس ، با اتمام اردوهای تیم ملی کوهنوردی با هدف اعزام به پاکستان برای صعود به قله 8 هزار متری برودپیک، انتظار می‌رفت تا ترکیب نهایی اعضای تیم ملی اعلام شود.
به لحاظ آغاز فصل صعود این قله، هنوز زمان اعزام این تیم از سوی مسئولان فدراسیون اعلام نشده است و شنیده ها حاکی از تغییراتی در ترکیب اعلام شده از قبل دارد.
ظاهرا شماری از نفرات حاضر در اردوها و انتخابی اولیه حذف و نفراتی که در هیچ کدام از مراحل انتخابی حضور نداشته اند یا در یک و دو مرحله شرکت کرده اند، در ترکیب جدید جای گرفته اند.
شهرام منکرسی، دبیر جدید در پاسخ به این ابهامات و مشخص شدن شاخص های انتخاب نفرات، از پاسخگویی به خبرنگار خبرگزاری فارس امتناع کرد تا این مسائل بی‌پاسخ باقی بماند.

رنگ آمیزی قله مون بلان !

رنگ آمیزی قله مون بلان !

 

                          

 

جام جم آنلاین: پلیس فرانسه روز سه شنبه یک هنرمند دانمارکی را که قصد داشت قله مون بلان - بلندترین کوه در اروپای غربی - را به رنگ قرمز درآورد ، دستگیر کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه ، مارکو اواریستی 43 ساله هدف خود از این اقدام بالابردن سطح آگاهی مردم نسبت به اهمیت محیط زیست اعلام کرد.
سخنگوی پلیس الیور کیم اعلام کرد: علت دستگیری این هنرمند آسیب رساندن او به محیط زیست بود.
قله مون بلان در ارتفاع 4808 متری کوه های آلپ در فرانسه واقع است.

برنامه صعود کوهنوردان به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی ( ره )

براساس اطلاعیه های هیات های کوهنوردی سراسر کشور ، برنامه های برگزاری صعود کوهنوردان به قلل مختلف استانها در روزهای 13 ، 14 و 15 خرداد ماه سالجاری به مناسبت سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی ( ره ) به این شرح اعلام شد :

استان لرستان : صعود به قلل سن بران و هشتاد پهلو – همچنین صعود تیم اختصاصی استان به دماوند

استان هرمزگان : صعود به قله هماگ و همچنین صعود به اشترانکوه – چوپار و هزار در کرمان

استان اصفهان : صعود سراسری به قله دالانکوه

استان قزوین : صعود به قلل ماچار و شاه البرز

استان تهران : صعود گروههای مختلف کوهنوردی استان به قلل سبلان – دماوند – دنا – سماموس در رشت

استان خراسان شمالی : صعود براردان به قلل کرکس ، خط الراس قره داغ ، دماوند و ناز وکهار – صعود خواهران به قلل قور خود و گنج کوه

استان گلستان : برگزاری همایش عمومی در شهرهای خان ببین و فندرسک

استان زنجان : صعود به قله سهند – دوچرخه سواری کوهستان از مسیر زنجان تا درفک – همایش چهل چشمه در کردستان – برنامه طارم به ماسوله و زنجان – ماسوله

استان آذربایجان شرقی : صعود به کوههای اطراف شهر تبریز و شهرستانهای تابعه

استان خراسان رضوی : صعود به ارتفاعات هفت حوض – کوهپیمایی عمومی در ارتفاعات آب و برق

استان خوزستان : صعود در شهرستان ایذه مسیر آبخوگان به باغ عادل

استان اردبیل : کوهپیمایی عمومی از مسیر حوز – بره بیل در منطقه گیلان

استان کردستان : صعود به کوه چهل چشمه دیواندره

استان کرج : صعود به ارتفاعات البرز مرکزی با شرکت جانبازان و خانواده معظم شهدا مسیر چالوس – روستای سپه سالار در ارتفاعات قله هفت خوان و صعود مشترک گروهها به ارتفاعات اورامانات کردستان

استان فارس : صعود به قلل برم فیروز و قلات گرده در شهرستان سپیدان – صعود استانی به قله بیژن سه – جنگل پیمایی از اسالم به خلخال – جنگل پیمایی و صعود به قله ماسوله داغ و صعود به قله حوض دال دنا

استان ایلام : صعود به ارتفاعات کبیرکوه

استان کردستان : صعود مشترک کوهنوردان استان با استانهای آذربایجان غربی ، زنجان ، کرمانشاه و همدان به کوه چهل چشمه و مراسم کلنگ زنی ساخت پناهگاه چهل چشمه

استان بوشهر: صعود گروهای استان به قلل دنا-اشـترانکوه – کـرکس– دشک کازرون – قله بـل اقلید فارس ( خواهران و برادران )

استان یزد : صعود گروههای استان به قله های مختلف از جمله : شاه البرز- قله الوند – قله بل – ناز و کهار – قله دماوند – شاه شهیدان – شادکام – خش چال – اشترانکوه – آزاد کوه و حضور در مرقد مطهرامام خمینی ( ره )

بالاترین آمار فتح اورست

با صعود 514 کوه نورد به قله اورست در بهار 2007 رکورد تعداد فاتحان قله در طول یک فصل شکسته شد
رئیس اتحادیه کوه نوردی نپال آنگ تسرینگ شرپا با بیان این آمار گفت: این تعداد صعود کننده از ابتدای فصل تا روز 28 می موفق به فتح قله شده اند. این درحالی است که همچنان سه تیم دیگر در جبهه شمالی کوه منتظر بهبود هوا برای تلاش مضاعف هستند. وی همچنین تلفات کوه را 7 تن اعلام نمود، گرچه معتقد است آمار جبهه شمالی در مورد صعودها و تلفات دارای نقصان می باشد
از سال 1953 یعنی زمانیکه هیلاری و تنسینگ نخستین صعود اورست را صورت دادند تاکنون این آمار بیشترین افرادی را شامل می شوند که در طول یک فصل به قله اورست رسیده اند
البته خانم الیزابت هاولی مسئول ثبت داده های تیمهای حاضر در نپال معتقد است 480 کوه نورد در طول بهار امسال به قله رسیده اند و 11 تن نیز جان خود را از دست داده اند. گرچه در آمار کشته شدگان امسال اتحادیه کوه نوردی نپال دو کوه نوردی را هم که در صعود به لوتسه کشته شدند لحاظ نموده
بخش دیگری از اختلافات در مورد تلفات جبهه شمالی مربوط است به مرگ پیرآنجلو موریزیو کوه نورد ایتالیایی که در روز 17 می در جبهه شمالی ناپدید شد و تلاشهای بسیاری برای یافتنش صورت گرفت اما ده روز بعد خبر مرگ وی به مسئولین گزارش گردید
در میان تلفات امسال اورست نام اوهای جون کوه نورد کره ای در کنار دیگر هموطنش لی هان جو به چشم می خورد آنها سی و هفت و سی و چهار سال سن داشتند. ضمن آنکه اوه پیشتر 10 قله 8000 متری را نیز فتح کرده بود
کوه نورد 62 ساله ژاپنی نیز کمی پس از فتح قله در بازگشت از مسیر شمالی کشته شد. همچنین کوه نورد اهل چک با 47 سال سن در 16 یا 17 می در همان مسیر شمالی جان خود را از دست داد
دو کوه نوردی هم که در جبهه جنوبی و مسیر لوتسه کشته شدند شامل شرپا
پمبا دوما و داوا شرپا بودند که در روزهای 21 و 26 می در این کوه کشته شدند. این دو سابقه صعود به اورست را در کارنامه خود داشتند

منبع
http://www.mounteverest.net/news.php?news=16044

ناکامی در فتح اورست با شلوارک

مردی هلندی که در تلاشش برای فتح قله اورست با شلوارک ناکام مانده است، اعلام کرده که سال آینده بار دیگر تلاش خواهد کرد که تنها با پوشیدن یک شلوارک بلندترین قله دنیا را فتح کند. به گزارش فرانس پرس، ویم هاف که به خاطر تواناییش برای تحمل سرماهای غیرقابل تحمل به نام مرد یخی شناخته می شود، اوایل ماه جاری میلادی کوشید که تنها با پوشیدن یک شلوارک خالی قله 8850 متری اورست را فتح کرده و حد نصاب جهانی جدیدی را از خود برجای بگذارد. هاف چهل و هشت ساله به فرانس پرس گفته است تلاش دارد آخرین حد ممکن تحمل در عرصه کوهنوردی را به نمایش بگذارد و نام خود را برای همیشه جاودان کند.

منبع: انتخاب

کوه‌نورد ایرانی با شانس 2 درصد به «کی‌دو» صعود می‌کند

 
فریدیان: «قله "کی دو"به دلیل تاریخ حماسی و همین‌طور شانس بسیار کم صعود از دیگر قله‌های بلند جدا می‌شود. از طرفی فکر می‌کردم این قله به دلیل اهمیتی که در جهان کوه‌نوردی دارد برای جلب نظر حمایت‌کننده‌های مالی سوژه‌ی مناسبی باشد که اشتباه بود.»
خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گردشگری ـ  کاظم فریدیان متولد سال 1349 قصد دارد هفته آینده ایران را به مقصد قله k2 با ارتفاع 8116 متر در پاکستان ترک کند. این قله دومین قله مرتفع دنیاست که به گفته فریدیان شانس صعود به آن در سال گذشته تنها دو درصد بوده است.
 
قله‌ای که برای صعود در نظر گرفته‌اید دقیقا در کجا قرار دارد؟
 قله کی‌دو در کوهستان قرقروم پاکستان و در مرز بین چین و پاکستان  قرار دارد.
 
چرا نیمه نخست خرداد را برای صعود انتخاب کرده‌اید؟
زمان حرکت از ایران در نیمه نخست خرداد خواهد بود. ابتدا به دلیل اینکه قصد داشتم در آغاز فصل صعود در منطقه باشم به برنامه‌هایی که زودتر به منطقه اعزام می‌شدند توجه داشتم اما در عمل اولویت‌های دیگری تاثیر گذار شد. برای مثال: کانادایی‌ها که نفرات اصلی تشکیل دهنده گروه ما بودند و بابقیه افراد و شرکت پاکستانی در ارتباط بودند در آخرین فرصت ثبت نام به علت مشکلاتی که با اسپانسرشان پیدا کردند انصراف دادند و گروه را با مشکل روبرو کردند. چند مورد دیگر از این دست هم بود که در نهایت به آنچه قابل دسترس است غناعت کردم.   
وجه تمایز این قله با سایر قله‌های بیش از هشت هزار متری چیست؟
قله کی‌دو در ابتدای شروع کوهنوردی من یک آرزو و هدف بود. بعد از آن با آشنایی بیشتر با کوه‌نوردی روز جهان این موضوع  تغییر کرد و نه به عنوان هدف کوهنوردی ولی به عنوان یک سوژه مورد علاقه همیشه در ذهنم بود. این قله به دلیل تاریخ حماسی که دارد و همین‌طور شانس بسیار کم صعود از دیگر قله‌های بلند جدا می‌شود. از طرفی فکر می‌کردم این قله به دلیل اهمیتی که در جهان کوه‌نوردی دارد برای جلب نظر حمایت‌کننده‌های مالی سوژه‌ی مناسبی باشد که اشتباه بود. خارج از محیط کوه‌نوردی به جز اورست قله شناخته شده دیگری وجود ندارد.
 
آیا شما در این سفر همراهی دارید یا خیر و اگر نه چرا؟
از هم‌باشگاهی‌ها و از ایران کوه‌نوردی من راهمراهی نمی‌کند. مسائل مالی، مهمترین علت همراهی نکردن بقیه اعضا باشگاه دماوند به حساب می‌آید و گرنه از نظر آمادگی فنی و بقیه مسائل دست کم پنج نفر در باشگاه شرایط لازم برای شرکت در این برنامه را دارند. 
چگونه به تنهایی قادر به صعود خواهید بود؟
یرای صعود  در قالب یک گروه بین‌المللی فعالیت می‌کنم. در واقع این صعود به تنهایی نخواهد بود. 
در مورد برنامه‌های اجرا شده قبلی که می‌توانند در این صعود به کمک شما بیاید توضیح دهید؟
ده سال فعالیت کوهنوردی با گرایش کار فنی و زمستانی در کارنامه کوهنوردی‌ام که شامل صعودهایی مثل دیواره شمالی شاخک و رشته کوه الوند- قزل‌ارسلان و برنامه‌های دیگر می‌شود.
آیا به همراه خود کپسول اکسیژن می‌برید و اگر نه چرا؟
کپسول اکسیژن نمی‌برم. برای اینکه این صعود حتی بدون اکسیژن هم به اندازه کافی توریستی هست. منظورم شکل صعود است، در معیت یک شرکت توریستی و به همراه تعداد زیادی کوه‌نورد از یک مسیر شناخته شده.
 
پیش از این کدام یک کوهنوردان ایرانی یا خارجی به این قله صعود کرده‌اند؟
پنجاه و سه سال از نخستین صعود کوه‌نوردان به این قله می‌گذرد و تاکنون ده مسیر روی این قله باز شده. امسال دومسیر جدید هم مورد نظر کوه‌نوردان روس و قزاق قرار گرفته که چند سال روی آنها تحقیق کرده‌اند و امسال به مرحله اجرا رسیده‌ است. در سابقه کوه‌نوردان ایرانی تاکنون فقط یک فعالیت بصورت مستند وجود دارد که مربوط به صعود آقای داود خادم در سال 83 می شود.
 
خادم همچون صعودهای قبل برای عضویت و حضور در آن مشکلی نداشت ولی ترجیح داد در صعودی مستقل، به K2 برود .سال قبل در هنگام صعود گاشربروم یک با شرکت توریستی "اشرف امان" مذاکرات اولیه را انجام داده بود و از ایران با کمک آقای عبدالله اشتری ادامه مکاتبات را پیگیری کرد. به یک گروه اسپانیایی که مجوز صعود K2 و برودپیک را داشت ملحق شد .بدون هیچ کمکی از مراجع رسمی راهی برنامه شد و تا بارگاه چهارم(هشت هزار متر) یال "آبروزی" صعود کرد. جهان کوهنوردی در سال دوهزارو چهار که مصادف با پنجاهمین سال صعود K2 بود توجه‌ای ویژه به اخبار K2 داشت و سایت‌های متعددی اخبار مربوط به K2 را پوشش می‌دادند دوازده مرداد هشتاد و سه مصادف با دو آگوست دو هزارو چهار خوانندگان ایرانی که برای خواندن خبر صعود یکمین ایرانی به قله K2 سراغ سایت رفتند از مطلبی که در صفحه مونیتورشان می‌خواندند شوکه شدند و برای چند روز ملتهب از بی‌خبری و نگرانی لحظه به لحظه پی‌گیر اخبار بودند. در بیست و هشت جولای الکساندر راهنمای کوهستان درقزاقستان نزدیک قله جایی بالاتر از دهلیز یخی زیر قله و بر روی تراورس یخی از رسیدن یک جبهه هوای نامناسب با خبر شد ولی به آن اهمیتی نداد و به صعودش ادامه داد این در حالی بود که سرگی سوکولوف روس و داود خادم اصل از ایران در بارگاه چهار در انتظار او بودند و این انتظار را تا چهار روز ادامه دادند. آنها بی‌توجه به هشدارهای هواشناسی تا یک آگوست منتظر الکساندر ماندند . ساعت دو بعدازظهر روز یکم آگوست از رادیوی بارگاه اصلی به سختی صدایی شنیده شد که می گفت: از قزاق خبری نیست، ما بارگاه چهار را به قصد بارگاه سه ترک کرده ایم. دیگر خبری نشد تا چند روز بعد گروه ژاپنی که یکمین گروه صعود کننده بعد از آن حادثه بود گزارش داد که نشانی از حیات بر روی مسیر وجود ندارد.
 
آیا سازمان‌های دولتی یا خصوصی شما را در این برنامه حمایت مالی می‌کنند؟
با وجود تلاشی که برای معرفی این برنامه کرده‌ام هنوز هیچ حمایتی بدست نیاورده‌ام.
 
چه تجهیزات مورد نیاز و هزینه هایی را برای این صعود پیش بینی کرده‌اید؟
تجهیزات شامل پوشاک و وسایل انفرادی و وسایل گروهی می‌شود. پوشاک و وسایل انفرادی با هزینه‌ای نزدیک چهار میلیون تومان قابل تهیه است. وسایل گروهی برای یک گروه هفت نفره چیزی حدود شش میلیون تومان هزینه دارد ولی برای یک نفر بین دو تا دو ونیم‌میلیون هزینه دارد.  
 
چند درصد به صعود خود امیدوارید؟
سال گذشته دو درصد(چهار نفر) از کسانی که برای قله کی‌دو به بارگاه اصلی رسیده بودند به قله رسیدند و سال قبل از آن هیچ‌کس موفق به صعود قله نشد. بخت من هم بیشتر از آنها نخواهد بود.
 
برای آمادگی چه برنامه‌هایی را دنبال کرده‌ و می‌کنید؟
من برای آمادگی کوهنوردی،  کوهنوردی می‌کنم.
 
بعضی از کوهنوردان همیشه به تشکیلات کوه‌نوردی انتقاد می‌کنند که چرا صعودهای خارجی‌ اجرا شده تکراری است، شما چه نظری دارید؟
من جزو آن بعضی نیستم و هیچ‌وقت به تشکیلات کوهنوردی به دلیل انجام کارهای تکراری انتقاد نکرده‌ام. به نظرم کوه‌نوردی حتی در پایین‌ترین سطوح (برای مثال اردوهای دانش‌آموزی) برای مدیر یک تشکیلات، نوعی ماجراجویی است که هیچ برد و سودی ندارد اما ممکن است ضررهای فاجعه آمیزی رابرایش به بار بیاورد. جهت انتقاد من همواره به سمت کوه‌نوردان است. باید پرسید و اندیشید که چرا کوه‌نوردان ایرانی تا این حد با سقف کوتاه پرواز می‌کنند.
 
حال شما که احتمالا هزینه قابل توجهی برای این اجرا دارید چرا به قله‌ای که در دنیا شناخته شده است اکتفا کرده و نمی‌خواهید حرکتی نو در مسیر کوهنوردی از جمله برج‌های «ترانگو» در منطقه قراقروم و یا قله آمادابلام در هیمالیا صعود کنید؟
البته ترانگو و آمادابلام در یک گروه قرار نمی‌گیرند ولی به نظر می‌رسد شما به کارهایی اشاره می‌کنید که فنون پیشرفته تری از کوهنوردی در آنها بکار می‌آید تا اینکه فقط ارتفاع داشته باشند. اگر صادقانه جواب بدهم، من انگیزه و توان تشکیل یک گروه کوهنوردی که توان اجرای یک کار در سطح یکم کوهنوردی روز جهان را داشته باشد، را ندارم. بجز قله‌های مشهور، برای صعود هر قله‌ای باید گروه تشکیل شود. در بین کوه‌های بلند و مشهور، صعود کی‌دو از فنی‌ترین کارهایی است که برای آن از طرف شرکت‌های توریستی برنامه‌های تدوین شده ارائه می‌شود و برای آن نیاز نیست که گروه بخصوصی تشکیل شود.
 

در شرایط کنونی چه فدراسیون کوهنوردی و چه دیگر سازمان‌ها و مراکز رسمی کشور در وضعیتی نیستند که بتوانند از حرکت مستقل و آزاد به شکل آشکار حمایت کنند و دلیلش هم خارج از دایره مسائل ورزشی است.

 
آیا در ایران امکان کار کوهنوردی با ارزش وجود ندارد که به کوه‌های خارجی روی آورده‌اید؟
از نظر فنی کارهای زیادی، با ارزش بالای کوهنوردی در ایران دست نخورده باقی مانده‌اند. پردازش علل و اسباب این واقعیت به نظرم آنچنان پیچیده و بغرنج است که به عنوان یک پروژه علمی تحقیقاتی می‌تواند مورد مطالعه محققین علومی مثل جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و برخی علوم فنی قرار بگیرد.
 
انگیزه دیگری برای این امر وجود دارد؟ 
رویکرد من به کوه‌های خارجی تحت تاثیر نگاه عامیانه به این ورزش است. فکر می‌کنم بدون حضور حمایت‌کننده‌های مالی پیشبرد ورزش کوه‌نوردی در سطوح عالی غیرممکن است. به حمایت‌کننده هم حق می‌‌دهم که نخواهد روی این ورزش سرمایه گذاری کند چون هر وقت از کوه‌نوردی فنی و سطح بالا چیزی شنیده به نوعی حکایت از فاجعه‌ای عبرت آموز بوده و هیچ رسانه‌ای به ارزش‌ها و قابلیت‌های علمی و تبلیغاتی کوه‌نوردی اشاره‌ای نداشته است. کوه‌های خارجی به دلیل کاری که خارجی‌ها کرده‌اند و تا حدودی این قابلیت‌ها را معرفی کرده‌اند، بیشتر نظر مدیران بنگاه‌های اقتصادی را جلب می‌کند. با این وجود شناخت زیادی وجود ندارد و تقریباً به هیچ مدیری برنخوردم که تفاوتی بین کی‌دو، کیلیمانجارو و فوجی‌یاما قائل بشود.
 
آیا می‌توان در آینده تورهای فنی برای این قله ایجاد کرد؟ منظور استفاده از تجربیات شما به عنوان یک راهنما برای صعود سایر علاقه‌مندان از ایران و دیگر کشورها به این قله است؛ همانند ان‌چه در هیمالیا اتفاق می‌افتد؟
من قصد دارم در روزهای آینده برای صعود این قله تلاش کنم پس هنوز مرجع مناسبی برای پاسخ گویی بخش یکم سوال شما نیستم. در مورد خودم در هر صورت بعید است که به عنوان حرفه به کوهنودی بپردازم در ایران یا در خارج فرق نمی کند.
 
آیا اصلاً این کوه امکان تبدیل شدن به یک قله‌ای عمومی فنی را دارد یا خیر؟
بعد از صعود سال 2004 ایتالیاییها با استفاده از طناب ثابت و امکانات فوق العاده که در تعداد صعود در یک سال رکورد زدند، در سال 2006 یک شرکت استرالیایی اقدام به ارائه خدمات مشابه ای به توریست-کوهنوردان کرد و یک گروه حدود سی نفره را به بارگاه اصلی کی دو برد ولی هیچکدام نتوانستند به قله صعود کنند. امسال نیز همان شرکت در کی دو با همان خدمات برنامه دارد. هر چند قله کی دو قله سرسختی است اما فکر نکنم بتواند به عنوان یک سد مقاومت چندانی در مقابل موجود دوپا نشان دهد.
 
آیا فدراسیون کوهنوردی می تواند مشوق خوبی برای صعودهای سخت همچون "کی دو" باشد؟
در شرایط کنونی چه فدراسیون کوهنوردی و چه دیگر سازمان‌ها و مراکز رسمی کشور در وضعیتی نیستند که بتوانند از حرکت مستقل و آزاد به شکل آشکار حمایت کنند و دلیلش هم خارج از دایره مسائل ورزشی است.
 
فدراسیون تاچه حد از برنامه‌های شما یا کوهنوردانی در حد شما آگاهی دارد؟
من برنامه "کی دو" را بصورت رسمی به فدراسیون اعلام نکرده‌ام. به دلیل اینکه در فدراسیون قبلی با وجود ملاقات نمایشی که در خانه من بعد از برنامه برودپیک توسط رئیس فدراسیون و رئیس کمیته هیمالیانوردی و مسئول روابط عمومی فدراسیون انجام شد، در عمل به هیچ کدام از وعده‌ها عمل نشد. در فدراسیون جدید نیز سه نامه که در زمان‌های مختلف به فدراسیون نوشته ام همچنان بی جواب مانده یعنی عملاً مکاتبه با فدراسیون برای من از نظر انتفاع بی‌ارزش است.
 
برای اجرای برنامه سطح بالا مهمترین موضوع تامین مالی برنامه و کوه‌نورد است. امروز در تمام جهان هزینه ورزش حرفه‌ای را با فروش قابلیت تبلیغاتی آن ورزش می‌پردازند. برای معرفی این قابلیت از هر طریق ممکن باید تلویزیون را به پرداختن به این ورزش ترقیب کرد. از طرف دیگر با هزینه کردن در جهت تصویری کردن گزارش برنامه‌ها و ساخت فیلم‌های حرفه‌ای و با کیفیت قابل قبول برای پخش عمومی به تلویزیون مواد لازم را رساند. هر چه تعداد مخاطب عام برای برنامه‌های کوهنوردی تلویزیون بیشتر باشد برقراری ارتباط با بنگاه‌های اقتصادی و تبلیغاتی راحت‌تر می‌شود. تنها اولویت در ساخت فیلم‌های تلویزیونی جلب نظر مخاطب عام است و پرداختن به ظرائف کوهنوردی چندان اهمیتی ندارد. فیلم تلویزیونی، گزارش کوه‌نوردی نیست و نباید با این نگاه مورد نقد کوهنوردان واقع شود.
 
از طرف دیگر کوه‌نوردانی که به هر طریق حمایتی را جلب می‌کنند باید برای حمایت کننده‌ای که در این شرایط به این کار پرداخته اهمیت ویژه‌ای قائل شوند. باید بنگاه حمایت کننده کاملاً سودآوری هزینه‌ای که کرده است را احساس کند و از ادامه روند آن استقبال کند، به شکلی که روی دیگر بنگاه‌ها نیز تاثیر بگذارد.
 
ارائه و معرفی کوه‌نوردی به حمایت کننده‌های مالی سوژه‌ خوبی برای کوه‌نوردان قدیمی که دوره‌ ورزشی خودشان گذشته و با پرداختن به کار و زندگی از موقعیت اجتماعی مناسبی برخوردار شده‌اند، است. این‌کار از صعود به قله‌های هشت هزارمتری مهم‌تر و البته به مراتب  مشکل‌تر است.