www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

گروه کوهنوردی اهواز به یکی از قلل مرتفع زاگرس در دهدز صعود کرد

به مناسبت گرامیداشت اربعین حسینی ، گروه کوهنوردی اهواز و برف پیر ایذه، به قله ‪ ۳۲۰‬متری "کوه‌سفید" از قلل مرتفع زاگرس مرکزی واقع در منطقه دهدز ایذه صعود کرد. این گروه کوهنوردی متشکل از ‪ ۳۵‬کوهنورد بود که ظرف مدت دو روز به این قله صعود کردند.


افتتاح اولین سالن سنگنوردی غرب آسیا

نخستین تالار سنگ‌نوردی غرب آسیا در شهر کرمان با نام خانه سنگ نوردی کرمان روز چهارشنبه به بهره برداری رسید.
در مراسم بهره برداری از این طرح، "میرمهدی نجفی" معاون رییس سازمان تربیت بدنی کشور و "محمدحسین هوایی" رییس فدراسیون کوهنوردی و مسوولان استانی حضور داشتند.
مسوول روابط عمومی تربیت بدنی استان کرمان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: این سالن اختصاصی با زیربنای ‪ ۲۵۰۰‬مترمربع و هزینه‌ای حدود سه میلیارد و ‪ ۲۰۰‬میلیون ریال احداث شده است.

"ناصر گل‌محمدی" افزود: عملیات اجرایی ساخت این طرح در کمتر از دو سال انجام شده است.
همزمان با افتتاح خانه سنگ نوردی کرمان، مسابقات بین‌المللی جام دهه مبارک فجر در این تالار آغاز شد.

ما و کوهنوردی جهان

در میان ما تفکر انتقادی جایگاهی ندارد و به ویژه آنان که در موقعیت‌های برتر قرار دارند، منتقدان را آدم‌های « بی کار » یا مشوش کننده اذهان عمومی می‌پندارند! اما واقعیت این است که برای پیشرفت در هر کاری باید مرتبا به کارهای خود با دید انتقادی بنگریم و مجموعه خود را عیب‌یابی کنیم.
مدیریت پیشین فدراسیون کوهنوردی، هیچ جایگاهی برای نقد حرکت‌های کوهنوردی ـ چه آن‌هایی که خود مدیرش بود و چه برنامه‌های آزاد ـ تعریف نکرده بود و با « اعتماد به نفس » شگفت‌آوری خود را در مسیر پیشرفت می‌دانست. این پیشرفت‌ها، ‌در یک دوره با لشگرکشی به کوه‌ها و اجرای صعودهای «سراسری» چند صد یا چند هزارنفره شناخته می‌شد و در دوره‌ای دیگر، با افزوده شدن یکی یکی به صعودهای خارج از کشور ... و در همه حال با سوار شدن بر موج کم آگاهی عامیانه، کمیت را به جای کیفیت قالب می‌کرد. اکنون که مدیریت فدراسیون تغییر کرده و دیر یا زود باید انتخابات آن هم برگزار شود، جا دارد که هر یک از ما کوهنوردان یا کوه‌دوستان، با نگاه انتقادی به گذشته و حال، کمکی کنیم به شکل‌گیری آینده پربارتر.

نه فقط در اجرای برنامه‌های کوهنوردی، بلکه در مواردی مانند شیوه‌های برخورد با حادثه و مسایل مربوط به محیط‌های کوهستان نیز، جامعه کوهنوردی ما (شامل بخش‌های دولتی و غیر دولتی) فاصله زیادی با معیارهای جهانی- و حتی متوسط‌های جهانی- دارد. در دوران بیست و چند ساله‌ای که آقاجانی بر فدراسیون کوهنوردی ریاست می‌کرد، هیچ‌گاه ( تاکید می‌کنم :هیچ گاه) آقایان از این صحبت نکردند که در جهان کوهنوردی چه نوع کارهایی «با ارزش» تلقی می‌شوند و چه کارهایی کم ارزش یا ضد ارزش. و هیچ گاه کوهنوردی‌های خودشان را که هیچ- کوهنوردی گروه‌ها و افراد ایرانی دیگر را هم، با فعالیت‌های خارجیان مقایسه نکردند.
فدراسیون آقاجانی به جای معرفی و تبلیغ شیوه‌های کوهنوردی کیفی، صعودهای پر تعداد ر ا با عنوان «سراسری» و به «مناسبت»های گوناگون باب کرد و در میان هیات‌های تابع خود، رقابتی را پایه گذاشت که هر کدام می‌پنداشتند با کشاندن تعداد هر چه بیشتری آدم به کوه در یک برنامه، کار بزرگ‌تری را انجام می‌دهند. از صعود 1500 نفری به دماوند(شهریور 73) که به آن عنوان «صعود باور نکردنی» دادند، تا صعودهای زمستانی چند صد نفره سال‌های اخیر، تقریباً هیچ گاه کاری کیفیتاً نو از طریق فدراسیون به انجام نرسید. در صعودهای خارجی، فقط در یک مورد (صعود دیواره دمیرکازیک ترکیه 1374) کاری نو انجام شد و در تمام موردهای دیگر، به اجرای صعود از مسیرهای عادی و به شیوه تجاری (عقد قرارداد با شرکت‌های توریستی و استفاده از بیشترین خدمات) بسنده شد. «شاهکار» صعودهای خارجی این چند سال صعود اورست در سال 1377 بوده است، اما برای کشوری که از سال 1334 سابقه کوهنوردی در هیمالیا دارد(برادران امیدوار قله نورسینگ) نخستین تلاش در منطقه اورست را به سال 1352 داشته و نخستین هشت هزار متری خود را درسال 1355 صعود کرده رفتن به اورست در قالب« تیم ملی» به شیوه تجاری کار پر ارزشی نیست. برای مقایسه، نخستین صعودهای ملی چند کشور دیگر را به اورست ذکر می‌کنیم تا خواننده دریابد که دیگران، در 40-50 سال پیش هم فقط به این فکر نمی‌کردند که به هر طریق ممکن به قله اورست دست یابند و با اقدام به کارهای نو، کیفیت صعود خود را نسبت به پیشینیان ارتقاء می‌دادند: سوئیسی‌ها در نخستین صعود خود به اورست، این قله و قله لوتسه را با یک برنامه صعود کردند(1956) که لوتسه برای نخستین بار صعود شد. چینی‌ها نخستین صعود خود را از یال صعود نشده شمالی انجام دادند(1960)، آمریکایی‌ها نخستین برنامه اورست خود را با دو کار نو به انجام رساندند: نخستین صعود یال غربی و نخستین گذر(Traverse )اورست(صعود از یال غربی، فرود از یال جنوب شرقی)(1963).
در نخستین صعود اتریشی‌ها به اورست، دو نفر (مسنر و هابلر) توانستند برای نخستین بار اورست را بدون فصل «پس موسم »(Post Monsoon ) انجام شد (1978-نخستین صعود در این فصل). یوگسلاوها در نخستین برنامه اورست خود، از مسیری نو (از مسیر مستقیم یال غربی) به قله رسیدند(1979). لهستانی‌ها در نخستین برنامه اورست خود، قله را در زمستان صعود کردند(1980- نخستین صعود زمستانی اورست) و چند ماه بعد، مسیری نو روی جبهه جنوبی اورست گشودند. شوروی‌ها در نخستین برنامه رسمی خود در هیمالیا، از مسیری نو و دشوار (جبهه جنوب غربی ) به قله اورست رسیدند... . این چند نمونه نشان می‌دهد که بلافاصله پس از «فتح» اولیه اورست، صعودهای «ملی» به سوی کارهای نو سو گرفته است؛ نه تنها در کشورهایی که وضع اقتصادی خوب و پیشینه کوهنوردی قابل توجه داشته‌اند بلکه حتی در کشورهای نوآمده در جهان کوهنوردی و ضعیف از نظر اقتصادی مانند لهستان و یوگسلاوی.
کم انصافی است اگر تامین بودجه از سوی دولت(مجموعه تریبت بدنی و مدیریت فدراسیون) را در راه‌اندازی برنامه‌های خارج از کشور ندیده بگیریم و یا تلاش همکاران فدراسیون و اعضاء تیم‌های اعزامی را هیچ انگاریم... اما، در اینجا بحث برسر این چیزها نیست، صحبت از این است که جسارت نوآوری کجا است؟ در این ارتباط، نمی‌توان کوتاهی را فقط متوجه مدیریت فدراسیون دانست؛ دوستانی که بسیاری‌شان در گروه‌ها و باشگاه‌های کوهنوردی سابقه کار داشته و به داخل فدراسیون رفته‌اند و کوهنوردان خوبی که در بیرون از فدراسیون (در صعودهای داخلی) با توان مالی محدود خود کارهای نو باارزش انجام داده بودند و به تیم‌های ملی دعوت شدند، چه نقشی در ارتقای کیفی برنامه‌های فدراسیون داشتند؟ در واقع : هیچ! این دوستان تقریباً فقط نقش مهمانانی را داشتند که بر سر سفره بودجه دولتی نشستند و «صلاح» را در این دیدند که دم برنیاورند و بر تعداد برنامه‌های خارج از کشور خود بیافزایند.
در فدراسیون پیشین، سواد برای مطالعه منابع خارجی و سفرهای خارجی – برای آگاهی یافتن از معیارهای کار کیفی کم نبود، اما دوستانی که مسئول روابط خارجی بودند، ترجیح دادند که راه بی‌دردسرتر فرمانبرداری صِرف از رئیس و گام‌برداری «مطمئن» در راه تحقق پروژه‌های بی‌خطر، پرسرو صدا و کم محتوا را پیش بگیرند و این آدم‌های با سواد حتی به خود زحمت ندادند که مباحث جدی کوهنوردی را در قالب کتاب یا مقاله طرح یا ترجمه کنند و اندک خروجی‌های فرهنگی آنان محدود شد به سه کتاب گزارش از برنامه‌های خودشان و چند شماره گاهنامه با کیفیت پایین که در آنها هیچ مطلب تولیدی و تفکر بر انگیز به چشم نمی خورد.
نه فقط در اجرای برنامه‌های کوهنوردی، بلکه در مواردی مانند شیوه‌های برخورد با حادثه و مسایل مربوط به محیط‌های کوهستان نیز، جامعه کوهنوردی ما (شامل بخش‌های دولتی و غیر دولتی) فاصله زیادی با معیارهای جهانی- و حتی متوسط‌های جهانی- دارد.

اعزام یک تیم 15 نفره اصفهانی به قلل هیمالیا

 "سرپرست تیم کوهنوردی اصفهان گفت: برای اولین بار در کشور یک گروه 15 نفره از کوهنوردان استان اصفهان به منظور فتح یکی از قله‌های رشته کوه هیمالیا به نام "هیم لینگ" در ارتفاع 7126 متری، به زودی عازم کشور نپال می‌شوند. حمید حجاریان افزود: 50 میلیون تومان برای این امر از سوی سازمانهای حمایت کننده برای تیم در نظر گرفته شده است. وی 22 اسفند ماه سال جاری را روز آغاز حرکت این کوهنوردان خواند و گفت: این گروه 22 اسفندماه سفر 45 روزه خود را آغاز کرده و طبق برنامه روز 20 فروردین ماه سال 86 قله مذکور را فتح می کنند.

حجاریان تصریح کرد: خودباوری و تلاش برای به اهتزاز درآوردن پرچم جمهوری اسلامی ایران و الگودهی به جوانان از اهداف این برنامه است. "

برگزاری دومین اردوی انتخابی تیم ملی کوهنورد

 "دومین فراخوان اردوی انتخابی تیم ملی کوهنوردی طی روزهای پنجشنبه و جمعه (دهم ویازدهم اسفندماه ) در ارتفاعات شمال تهران در دو بخش آقایان و بانوان برگزار شد. به گزارش روز شنبه روابط عمومی فدراسیون کوهنوردی : بنابراین گزارش در بخش اقایان ‪ ۶۹‬کوهنورد شرکت داشتند و ازمسیر چهارپالان در منطقه شیرپلا به قصد قله توچال صعودکردند.

همچنین دربخش بانوان ‪ ۱۵‬کوهنورد حضور داشند و از مسیر پلنگ چال قصد صعود به قله توچال را داشتند که به دلیل شرایط نامساعد جوی از ارتفاع ‪ ۳۴۰۰‬متری به پناهگاه پلنگ چال بازگشتند. "

صعود سراسری‬کوهنوردان گلپایگان

 "بیش از ‪ ۴۰۰‬کوهنورد به مناسبت " هفته طبیعت " و در یادبود شهید " محمد حسینی" یکی از کوهنوردان این شهرستان و شش تن از همرزمانش،به قله "الوند" در گلپایگان صعود کردند. این کوهنوردان از هشت شهرستان اصفهان شامل شاهین شهر، شهرضا، مبارکه، اصفهان، خوانسار، کاشان، خمینی شهر و گلپایگان در برنامه صعود به قله سه هزار و ‪ ۶۰۰‬متری الوند شرکت کردند.

" سید مرتضی حسینی " مسوول هیات کوهنوردی شهرستان گلپایگان روز شنبه در این همایش بزرگ کوهنوردی گفت: بیش از‪ ۱۰‬گروه کوهنوردی فعال متشکل از بیش از ‪ ۲۰۰‬کوهنورد خانم و آقا در این هیات فعالیت دارند. "

اعزام تیم سنگنوردی نیشابور به مسابقات بین المللی جام فجر

 

13 نفر از سنگنوردان برتر نیشابوری در غالب یک تیم دو نفره بانوان و یازده نفره آقایان به کرمان اعزام شدند.این مسابقات که چندمین دوره این مسابقات است تا بحال چندین مدال را برای سنگنوردان ما به همراه داشته است. امید واریم در این دوره تیم نیشابور با دستی پر از مسابقات باز گردد.

سرپرست : سعید حاجی بیگلو

مربی : ابولفضل فولادی

دامنه‌های سرسبز سبلان جاذبه‌ای دل‌انگیز برای گردشگران نوروزی

دامنه‌های زیبا و سرسبز کوه سبلان در استان اردبیل با جاذبه‌های دل‌انگیز و دیدنی شامل دریاچه ، قله‌های متعدد، دره‌های عمیق ، برکه‌ها و یخچالهای زیبا،چشمه‌های آبگرم معدنی متعدد،مراتع سرسبز محیطی مفرح برای دوستداران طبیعت و گردشگران نوروزی بشمار می‌رود.


رودخانه‌ها و چشمه‌های پر آب که از پیچ وخم این دره‌ها می‌گذرند به همراه بیشه‌زارهاو گیاهان خودرو، مناظر بدیع و وصف ناپذیری را دردامنه‌های سبلان به وجود آورده است.

کوه مرتفع سبلان که سپیدی قله ‪ ۴۸۱۱‬متری آن در گرمترین روزهای سال هم می درخشد در‪ ۳۰‬کیلومتری غرب شهراردبیل واقع است .

طول این کوه ‪ ۶۵‬کیلومترو عرض آن ‪ ۴۵‬کیلومتر است و از شهرستانهای اردبیل، نیر، مشگین شهر و سراب به خوبی دیده می‌شود.

بر روی دهانه آتشفشان خاموش سبلان دریاچه زیبایی به عمق تقریبی ‪ ۵۰‬متر و قطر ‪ ۱۳۰‬متر قراردارد که شش یخچال طبیعی اطراف آن را احاطه کرده است.

به‌گفته کوهنوردان باسابقه،آب این دریاچه فقط به مدت یک ماه در اواسط تابستان یخ نمی‌بندند.

یخچال اصلی سبلان با یک هزار و ‪ ۵۰۰‬مترارتفاع و ‪ ۷۰۰‬مترعرض ازمهمترین یخچالهای این کوه است که شکافهایی به عمق ‪ ۶۰‬متر در آن دیده می‌شود.

کوهنوردانی که به دفعات به قلل مرتفع سبلان صعود کرده‌اند،از وجود دره‌ها، چشمه‌ها،آبگرم‌های معدنی و مناظر بدیعی که دست هنرمند طبیعت طی هزاران سال در این منطقه خلق کرده است سخن می‌گویند.

حمید رهبری یک کوهنورد با سابقه اردبیلی می‌گوید : قله‌های سبلان درسال پذیرای هزاران نفر از کوهنوردان اقصی نقاط کشور و جهان است.

او می‌افزاید: چندین قله فرعی باارتفاع بین سه هزار تا چهار هزار و ‪۷۰۰‬ متر قله اصلی سبلان موسوم به سلطان ساوالان را احاطه کرده‌است که از مهمترین آنها می‌توان به کسری داغ ، یاپراق داغ ، قیزیل بره، بابا مقصود، گوی داغ و قوملی داغ اشاره کرد.

وی افزود : سه پناهگاه در سه مسیر صعود به قله سبلان به اسامی پناهگاه شمال شرقی، پناهگاه غربی و پناهگاه شمال غربی موسوم به کسری وجود دارد.

وی گفت : آبگرم‌های قوتورسویی و شابیل، صخره‌های محراب داشی و دره شیروان به هنگام صعود به قله سبلان ازجبهه شمال شرقی توجه بیننده را به خود جلب می‌کنند.

به‌گفته این کوهنورد تالابهای قره‌گل، طاووس گلی، نعمت گلی و دهها تالاب دیگر بر دامنه کوه سبلان وجودداردکه برزیبایی‌های این کوه افزوده است .

وی همچنین وجود صخره‌هایی به اشکال حیوانات را ازدیگر زیباییهای این کوه یاد کرده و می‌گوید: صعود از دامنه کوه به قله سبلان در مسیر جبهه شمال شرقی (شابیل و قوتورسویی) به طورمتوسط هفت ساعت ، در مسیر جنوبی (دهکده‌الوارس) ده ساعت و درمسیر غربی (موییل) نه ساعت بطول می‌انجامد.

وی افزود: سبلان دره‌ها و گردنه‌های پرپیچ وخم زیادی را دردل خودجای داده است که از آن جمله می‌توان از دره‌های شیروان، داش ، ساری،ایران ، الوارس و و گردنه‌های هزارمیخ،صایین، ییلی یاد کرد.

رییس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: هماهنگی‌ها برای استقبال از میهمانان نوروزی در شهرهای استان در حال انجام است.

مسعود علویان صدر افزود: برای ساماندهی بیشتر با متمرکز کردن فعالیت ها درمناطق مهمان پذیر استان خدمات رسانی به مسافران تسهیل خواهد شد.

وی گفت : در هتل‌ها ، هتل آپارتمان‌ها و سایر میهمان‌پذیرهای این شهر بیش از دو هزار اتاق و هشت هزار تخت برای اسکان مسافران وجود دارد .

وی اضافه کرد،: پیست اسکی آلوارس در دامنه کوه زیبای سبلان مکان تفریحی دیگری درمنطقه است که گردشگران و علاقه‌مندان به کوهنوردی را به سوی خود جلب می‌کند.

وی این پیست را به لحاظ داشتن پوشش برف در شش ماه از سال و امکانات تفریحی جانبی ازجمله نزدیک بودن به آبگرم‌های سرعین کم نظیر ذکرکرد.

سالانه بیش از سه میلیون گردشگر داخلی و خارجی برای استفاده از آب‌های گرم و سرد معدنی و چشم‌اندازهای طبیعی به استان اردبیل مسافرت می‌کنند.

۴۰۰‬کوهنورد به قله "الوند" صعود کردند

بیش از ‪ ۴۰۰‬کوهنورد به مناسبت " هفته طبیعت " و در یادبود شهید " محمد حسینی" یکی از کوهنوردان این شهرستان و شش تن از همرزمانش،به قله "الوند" در گلپایگان صعود کردند.

این کوهنوردان از هشت شهرستان اصفهان شامل شاهین شهر، شهرضا، مبارکه، اصفهان، خوانسار، کاشان، خمینی شهر و گلپایگان در برنامه صعود به قله سه هزار و ‪ ۶۰۰‬متری الوند شرکت کردند.

" سید مرتضی حسینی " مسوول هیات کوهنوردی شهرستان گلپایگان روز شنبه در این همایش بزرگ کوهنوردی گفت: بیش از‪ ۱۰‬گروه کوهنوردی فعال متشکل از بیش از ‪ ۲۰۰‬کوهنورد خانم و آقا در این هیات فعالیت دارند.




دبیرکل اتحاد حقوق ورزش آسیا: انتخابات هیات‌های کوهنوردی باطل است

 
دبیرکل اتحادیه حقوق ورزش آسیا با غیرقانونی اعلام کردن انتخابات در هیات‌های کوهنوردی استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی از سرپرست این فدراسیون خواست تا انتخابات مذکور را ابطال کند.
 
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ دبیرکل اتحادیه حقوق ورزش آسیا با ابراز تاسف از مشکلات اخیر فدراسیون کوهنوردی و بی‌توجهی مدیران ورزش کشور به این موضوع گفت: «ورزش کوهنوردی یکی از ورزش‌های پرطرفدار است که بسیاری از هموطنان عزیز با عشق و علاقه به آن می‌پردازند.»
به گزارش روابط عمومی اتحادیه حقوق ورزش ایران، بابایی افزود: «در اعتراضی که اخیرا به خاطر عزل و نصب‌های غیرقانونی از سوی مشاور عالی سرپرست جدید فدراسیون و سوءمدیریت این تیم صورت گرفت، لازم است برای تنویر افکار عمومی به مسائلی پاسخ داده شود.»
وی افزود: «محمدحسین هوایی سرپرست جدید این فدراسیون اعلام کرد که از موضوع کاملا بی‌خبر است، که البته بخشی از مشکل فدراسیون هم همین عدم اطلاع و حضور ایشان است، ایشان باید پاسخ دهند وقتی نمی‌توانند به خاطر مشغله فراوان و مشاغل دیگر برای فدراسیون وقت بگذارند چرا چنین مسوولیتی را پذیرفته‌اند و در حق جامعه کوهنوردی که بارها مورد بی مهری قرار گرفته اجحاف می‌کنند.»
بابایی اظهار داشت: «یکی دیگر از موارد سوءمدیریت ایشان نیز بهره‌برداری تبلیغاتی از جایگاه فدراسیون و راه‌اندازی کنفرانسهای خبری نمادین، آن هم هر دو هفته یک بار و ارایه شعارای انتخاباتی است چنانچه کسی الفبای کوهنوردی را بداند، قهرا از چنین اظهارنظرها و برنامه‌هایی اظهار تاسف خواهد کرد.»
ویگفت: «آقای هوایی! صدور احکام افتخاری برای برخی از کوهنوردان، به صورت نمادین نه تنها حمایت از احترام به آنها نیست، بلکه نوعی بی‌احترامی است. کوهنوردان از اشعار و ظاهرسازی خسته‌اند کمی هم عمل گرا باشید.»
مشاور فدراسیون اعلام کرده است در انتخابات استان سیستان و بلوچستان چون خود ایشان رئیس هیات قبلی بوده‌اند عزل و نصبی صورت نگرفته در انتخابات خراسان جنوبی هم با رعایت قوانین این کار انجام شده است.
براساس تبصره 2 ماده 15 اساسنامه فدراسیون ورزشی مصوب 11/2/81 هیات محترم وزیران "رئیس فدراسیون به عنوان رئیس مجمع هیات و مدیرکل تربیت بدنی به عنوان نائب رئیس مجمع استان را اداره می کنند" که در غیاب رئیس فدراسیون مستندا به بند 8 ماده 11 در صورت تفویض اختیار نائب رئیس فدراسیون می‌توانند انتخابات را برگزار کند.
در هیچ ماده و تبصره‌ای اشاره‌ای به مشاور عالی نشده است و رئیس فدراسیون هم حق انتخابات مشاور خود به عنوان رئیس مجمع استان را ندارد پس باید این انتخابات ابطال و از جامعه کوهنوردی نیز عذرخواهی شود.
این در حالی است که در زمان مدیریت قبلی در اصفهان، انتخاب با حضور رئیس یکی از کمیته‌ها(آقای جواهرپور) انجام شد و به علت غیرقانونی بودن، انتخابات مذکور ابطال شد.
دبیر کل اتحادیه حقوق ورزش آسیا خواست جامعه کوهنوردی ضمن انعکاس این تخلفات در صورت مشاهده مواردی از این دست از طریق آدرس پست الکترونیک info@ aasl.ir آن را اطلاع دهد.

عضو تیم ملی کوهنوردی از عملکرد سرپرست فدراسیون انتقاد کرد


جواد گیاه‌شناس، عضو تیم ملی کوهنوردی و عضو تیم اعزامی به قله اورست در نامه‌ای به داوود احمدی‌نژاد، رییس بازرسی ویژه ریاست جمهوری، گفته است: «سرپرست فدراسیون کوهنوردی  با کدامین سابقه کوهنوردی انتخاب شده است.»

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گردشگری ـ عضو تیم ملی کوهنوردی ایران در نامه‌ای به رییس بازررسی ویژه ریاست جمهوری با انتقاد از عملکرد سرپرست فدراسیون کوهنوردی، خواستار پاسخگویی سازمان تربیت‌بدنی به مشکلات این فدراسیون شده است.
به گزارش خبرگزاری میراث‌فرهنگی، در این نامه که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری میراث فرهنگی قرار گرفته، آمده است: «باوجود گذشت بیش از 18 ماه از استقرار دولت جدید با محوریت عدالت‌خواهی و مردم‌داری، توجه به ورزش کشور و با تغییرات گسترده در سیستم ورزش ایران که هنوز تبعات آن را شاهد هستیم، اقدام مناسبی ذیل منویات مقام معظم رهبری نسبت به ورزش کوهنوردی صورت نگرفته به طوری که حتی شأن نام‌آوران این رشته ورزشی نیز نادیده گرفته شده است. اینجانب با انتقاد شدید از نحوه اقدام سازمان تربیت بدنی و همچنین فدراسیون در حال گذار تحت سرپرستی مهندس هوایی خواهشمندم تا هر چه سریعتر وضعیت این فدراسیون و ورزش کوهنوری را روشن تا بیش از پیش شاهد هستم و ناملایمات به این ورزش نباشیم. در ذیل اشاراتی به موضوعات مرتبط در این دوران بر ورزش کوهنوردی مطرح و از دولت عدالت محور پاسخ آنرا خواستارم.»
 
1- رییس سازمان تربیت‌بدنی در اولین حضور رسمی خود بر سمت معاون رییس جمهور و ریاست سازمان تربیت‌بدنی به همراه تیم فاتح قله اورست به حضور مقام معظم رهبری رسیدند. در این دیدار معظم‌له با تقدیر از فاتحان توصیه‌هایی را در خصوص ورزش بنیادین کوهنوردی کردند. به غیر از تغییر شتابزده ریاست فدراسیون سازمان تربیت بدنی چه اقدامی در جهت احقاق حقوق ورزش کوهنوردی و ورزشکاران آن کردند و در جهت تحقق منویات ایشان چه برنامه‌هایی داشته‌اند. سرپرستی آقای هوایی با کدامین سابقه کوهنوردی صورت گرفته و چرا مقدمات تشکیل انتخابات را صورت نمی‌دهند. اساسا مهندس هوایی، چند ساعت در فدراسیون تحت نظر خود حضور دائمی داشته‌اند؛ این در حالی است که ریاست سازمان برعدم دو شغله بودن روسای فداسیون‌ها تاکید دارند. حال چرا فدراسیون به این مهمی ازنظر ایشان به دور می‌ماند؟
 
2- توجه سازمان عدالت محور را به تبعیض در احکام و همچنین تجلیل از فاتحان و اعضای تیم اورست معطوف می‌کنم که فدراسیون نیز هیچ تلاشی در این زمینه نکرد و سوال اینکه اگر در فوتبال تیمی قهرمان می‌شود به گلزن آن هدیه می دهند؟ یا به تمام تیم حتی مترجم آن و چرا در مورد تیم اورست اینگونه نشد.
 
3- در خصوص برنامه‌های انجام گرفته در فدراسیون نیز سوالاتی مطرح است از جمله آنکه فراخوان‌های هیمالیانوردی فدراسیون‌ با چه پشتوانه‌ و در راستای چه هدفی طرح ریزی شده است و اصولا منظور از برگزاری اردوهای هیمالیانورودی به غیر از بازخوردهای تبلیغاتی برای سرپرستی با کدامین رویکرد صورت می‌گیرد.
ایجاد تعهدات و انتظار برای کوهنوردان با برگزاری اردوهای هیمالیانوردی در راستای کدامین پشت‌گرمی از فعالیت طولانی مدت صورت گرفته و همچنین هدف از عزل و نصب‌های صورت گرفته از صدر تا ذیل با چه نیتی انجام می‌گیرد.
 
4- در خصوص ورزش سنگنوردی نیز متاسفانه اقدامات بدون کارشناس و محققانه صورت پذیرفته و به حدی که جایگاه تیم ملی سنگنوردی به یک استان و در یک تفاهم‌نامه صرفا مالی واگذار شده و هیچ جایگاهی برای استعدادهای قهرمانان سایر استانها در نظر گرفته نشده است. اگر هدایت تیم ملی به این ترتیب است پس وظیفه فدراسیون در این زمینه چیست؟
 
5- بعد از گذشت چند ماه فدراسیون به غیر از اقدامات صوری در جهت صدور احکام کارآموزی، مربیگری و غیره اقدامی نگرده و فعالیت ارزشمندی که فدراسیون به جهت تدوین و یکسان‌سازی آموزشهای مختلف با مطالب روز دنیا درطول چندین سال انجام داد چرا به یکباره نفی شد.  
به هر ترتیب این مطالب مجموعه سوالات و دغدغه‌هایی است که به نظر می‌رسد، پاسخ به آنها از جمله وظایف بدوی سازمان ورزش کشور در مواجهه با عده بی‌شماری از طرفداران این رشته ورزشی باشد.»

 

 

 

 

 

فدراسیون کوهنوردی : به کوه نروید

فدراسیون کوهنوردی روز دوشنبه در اطلاعیه‌ای از علاقه‌مندان به این رشته ورزشی خواست با توجه به شرایط نامناسب جوی در ارتفاعات بویژه البرز مرکزی تا حد امکان از کوهنوردی در روزهای اخیر خودداری کنند.

براساس گزارش روز دوشنبه روابط عمومی فدراسیون کوهنوردی ، طبق آخرین خبرها از ارتفاعات کوهستانی بیانگر آن است که در چندین مسیر کوهپیمایی عمومی، بهمن ریزش کرده و بروز مجدد این وضعیت در روزهای آتی نیز پیش بینی می‌شود.




دانش آموزان کوهنورد ایران درخوزستان به رقابت می‌پردازند

دانش آموزان کوهنورد سراسرایران مقطع متوسطه‌از روزسه‌شنبه (فردا) رقابت خود را برای شاخت نفرات برتر درارتفاعات باغملک آغاز می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی تربیت بدنی سازمان آموزش وپرورش خوزستان دراین رقابت ‪ ۱۵۰‬کوهنورد دانش آموز درقالب ‪ ۲۸‬تیم طی دو روز به قله سه هزار و ‪ ۶۰۰‬متری منگشت باغملک درشمال شرق استان خوزستان صعود خواهند کرد.

نفرات برتراین مسابقات به عنوان تیم ملی کوهنوردی دانش آموزی ایران اردیبهشت ماه سال آینده به قله آرارات کشور ترکیه صعود خواهند کرد.






فراخوان اردوی انتخابی هیمالیانوردی

باطلاع می رساند دومین دوره آزمون ورودی اردوی انتخابی تیم ملی کوهنوردی کشور در تاریخ 10 لغایت 11 اسفند ماه سال جاری در منطقه توچال تهران اجرا خواهد شد.

محل حضور و ثبت نام آقایان: تهران- دربند- پناهگاه کوهنوردی شیرپلا.

محل حضور و ثبت نام بانوان: تهران- درکه- پناهگاه کوهنوردی پلنگ چال.

زمان ثبت نام: ساعت 8 تا 10 بامداد روز 10/12/85 خواهد بود.

ارائه کپی شناسنامه، اصل و کپی کارت بیمه ورزشی معتبر، ارائه گواهی صحت و سلامت معتبر از پزشک متخصص قلب و عروق.

هزینه ثبت نام آزمون 000/100ریال می باشد که در محل دریافت می گردد.

همراه داشتن تجهیزات کامل صعود زمستانی، چادر و لوازم شب مانی، کرامپون و... الزامی است.

تغذیه در مدت برگزاری اردو به عهده شرکت کننده خواهد بود.

خواهشمند است دستور فرمائید این بخشنامه توسط هیئت استان به کلیه گروهها و باشگاههای کوهنوردی ابلاغ و در معرض رویت ورزشکاران قرار گیرد

کوهنوردان گلستانی با علائم و بیماریهای ویژه ارتفاعات آشنا شدند

همایش آشنایی با علائم و بیماریهای کوهنوری با هدف تعمیق شناخت کوهنوردان استان گلستان در محل اردوگاه شهید فهمیده شهرستان مینودشت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دراین همایش پزشکی که روز یکشنبه و با حضور ‪ ۱۲۰‬کوهنورد گلستانی برگزار شد، این ورزشکاران با برخی علائم و بیماریهای ویژه ارتفاعات آشنا شدند.

رییس کمیته پزشکی هیئت کوهنوردی استان گلستان در این همایش طی سخنانی به افزایش استقبال مردم بویژه جوانان به رشته کوهنوردی اشاره کرد و گفت:
به دلیل عدم آشنایی مردم و جوانان با علائم و بیماریهای ویژه ارتفاعات، بعضا شاهد اتفاقاتی برای این افراد هستیم.

"حسین مهاجر" افزود: علائمی چون " سردرد" و "سرگیجه" از رایج‌ترین بیماریهای ویژه ارتفاعات است که باید کوهنوردان با آن آشنا شوند تا از بروز حوادث احتمالی جلوگیری شود.

یک مدرس کوهنوردی استان گلستان نیز در این همایش، لازمه صعود به ارتفاعات بخصوص ارتفاعات بالای ‪ ۳‬هزار متری را آشنایی با پزشکی ارتفاعات دانست.

"محمدحسین دادخواه" گفت: این همایش به منظور آشنایی کوهنوردان با حوادث ناشی از کوهنوردی و جلوگیری از هرگونه حوادث در ارتفاعات تشکیل شده است.

وی افزود: درحال حاضر ‪ ۱۲۰‬گروه کوهنوردی در استان گلستان فعال هستند که به منظور تست کوهنوردان گلستانی، دو هفته قبل انتخاب تیم
"هیمالیانوردی" این استان برگزار شد.

به‌گفته وی، از ابتدای سال جاری تاکنون برخی از گروههای کوهنوردی استان به قله‌های "آرارات، کلیمانجارو و آلبروس" در خارج از کشور و تمامی قله‌های استان گلستان صعود کرده‌اند.