www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

کوهنوردان اسلووانی در سلسله جبال آلاسکا

فصل امسال من به همراه پنج نفر دیگر اهل اسلووانی به نامهای Ambroz Bajde  , Ales Kozelj   , Urban Novak  , Aljaz Tratnik  و Davor Velikanje , به سمت سلسله جبال آلاسکا رفتیم. ما قصد داشتیم که زمان خود را بر روی دو قله Foraker  وDenal  که هر دو قللی هستند با صعود های سریع و با حداقل تجهیزات کوهنوردی متمرکز کنیم.

در تاریخ 24 می 2008 ( خرداد ماه 87) به یخچال Kahiltna  رسیدیم و بیس کمپ را در آنجا بر پا کردیم و سپس به سمت قله Hunter  اسکی کردیم . از آنجا به بعد شرایط صعود خوب به نظر می رسید . به منظور هم هوایی Tratnik , Velinkaje , Bajde , Kozelj  جبهه برفی – صخره ای جنوب غربی قله Frances  را با ارتفاع 2600 متر صعود کردند . در همان روزNovak و من دهلیز شمالی قله Mihi –Moonflower  را صعود کردیم و به بخش یخی خیلی خشک و سخت مواجه شدیم. به هر حال ما صعود جذابی را بر روی شیب 85 درجه انتظار داشتیم، اما سطح یخ خیلی نازک بود، بنابراین زاویه سمت چپ را انتخاب کردیم و به سمت ستیغ صعود کردیم.

در طی چند روز بعد به استراحت پرداختیم و برای قله Hunter  آماده شدیم . در تاریخ 30 می ماه(10/3/87) , Bajde  و Kozelj  اولین کسانی بودند که مسیر Grison –Tadeshi را اقدام کردند. این مسیر به نام مسیر فرانسوی French  نیز شناخته می شود (1500 متر). آنها دهلیز را در بخش پایین تری از دیواره با سرعت بالا صعود کردند. آنها قله Hunter  را صعود کرده و از مسیر غربی طولانی آن به پایین فرود آمدند به دلیل شرایط جوی بد ، و وجود برف و مه فراوان , آنها نتوانستند جهت یابی کنند و دامنه دید محدود سبب شد که برنامه های خود را تغییر داده و از مسیر دهلیز در زیر یخها و شکافهای یخی و با کمک طناب فرود آیند. این فرود زمانی معادل با 9 ساعت را به خود اختصاص داد. کل صعود ، از بیس کمپ تا بیس کمپ حدود 56 ساعت به طول انجامید. در بخش پایین تر ما با یک صعود نسبتاً پر شیبی مواجه شدیم ، چنانچه مجبور بودیم  از شیب برفی عبور کنیم که بر روی دیواره وزیده شده بود. بهمن به همراه برف پودری، صعود را حتی مشکل تر می ساخت و دو بخش پرزحمت و سخت صخره ای هر کوهنوردی را به مبارزه می طلبید. بعد از ظهر آن روز،  استراحتی کوتاه کردیم و همان شب به راه ادامه دادیم . به دلیل شرایط جوی نامساعد ، از مسیر شمالی Buttress  به بالای میدان برفی رسیدیم و بیو اک زدیم . وقتی که به  راه افتادیم ، تصمیم گرفتیم که به دلیل هوای بد و تقریبا  قدرت دید صفر به دلیل وجود مه و برف ، به صعود قله اقدام نکنیم . ما به جای فرود آمدن از میان  دیواره ، از مسیری پائین آمدیم که دارای کمی مهار و ثابت گذاری بود. فرود زمانی معادل 15 ساعت به طول انجامید و کل مسیر از بیس تا بیس 46 ساعت! چند روز بعد را به استراحت گذرانده و به خشک کردن تجهیزات خود در بیس کمپ پرداختیم. در بعد از ظهر روز 6  ژوئن (17/3/87) به سمت بیس کمپ Denali  با اسکی حرکت کردیم . بعد از یک پیاده روی پنج ساعته ، باد و برف ما را مجبور ساخت تا یک کمپ را در وسط تپه اسکی Skihill  در میانه راه به سمت Denali  بر پا کنیم. هنوز در دسته و پنجه نرم کردن با شرایط جوی نامساعد بودیم که روز بعد به کمپ رسیدیم . بعد از یک روز استراحت ، پیش بینی وضعیت جوی هنوز نامساعد بود. بنابراین Bajde  و  Kozelj و  Tratnik  , Velikanje  و Novak  تصمیم گرفتند که ساده ترین مسیر را برای صعود به Denali  (6194 متر) انتخاب کنند و آن مسیر west Buttress   غربی بود. آنها در نیمه شب و در هوای فوق العاده سرد قله را صعود  کردند و فوراً به سمت چادرها فرود آمدند. در شرایط سخت آب و هوائی ، پنج کوهنورد دیگر روز بعد از پایین آمدن از قله Denali   ،  به پایگاه هوائی بازگشتند  و به Talkeetna  پرواز کردند . من و Urban  بر روی یخچال ماندیم و در اطراف قله Kahiltna یک کمپ بر پا کردیم. ما می خواستیم دهلیز سمت راست دیواره جنوبی قله Kahiltna  را صعود کنیم. در ابتدا متوجه شدیم که شکاف یخی، بسیار نزدیک به نقطه دسترسی به دهلیز است. به منظور امنیت ، ما تسلیم شدیم و به چادرهایمان برگشتیم و سپس روز بعد به پایگاه هوائی رفتیم. در پایان اکسپدیشن، من و  Novak  رشته کوه جنوب غربی کوه Mt. France را صعود کردیم همان کوهی که بقیه افراد گروه در آغاز اکسپدیشن آن را صعود کرده بودند. روز بعد , 16 ژوئن , ما مستقیم به Talkeetna  رفتیم. بقیه اعضای تیم اکسپدیشن را در Ancharage  ملاقات کردیم .کوههای آلاسکا ,مقصدی است که بیشتر کوهنوردان رویای صعود آن را در سر می پرورانند و به مانند کوههای هیمالیا مهیجند. دیوارهای بلند و دست یابیهای بلند و سخت و تغییرات سریع آب و هوائی و کوههای ثابت یخی صعود به قلل آلاسکا را یک تجربه خاص و منحصر به فرد ساخته است. تنها چیزی که در اینجا کم است ارتفاعات بلند هیمالیا است. در طی ملاقاتها و بازدید های من به آلاسکا، متوجه شدم که هم بازدیدکنندگان و هم افراد محلی و بومی مردمانی مهربان و خوب هستند که دوستار برقراری ارتباط می باشند و این دلیل دیگری است که من به دنبال این هستم تا روزی دوباره به آلاسکا بازگردم.