www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

پر تلفات ترین کوههای دنیا

پر تلفات ترین کوههای دنیا

پر تلفات ترین کوههای دنیا
در دسامبر 2007 برخی نشریات و سایتها اقدام به درج آمار پرتلفات ترین کوههای دنیا نمودند.این آمار که تقریبا اقتباسی است از آمار صعودهاو تلفات قلل مختلف تا سال 2003، تنها مختص آن دسته از کوههایی است که تعداد صعودهای مشخصی در طی سال دارند و همه چیز با ثبت اسامی فاتحان قله و تلفات قله همراه است. این آمار تنها بر اساس نسبت فاتحان قله به کشته شده های آن منظور گردیده.
همانگونه که در لیست قلل پرتلفات مشاهده می شود کوه کی دو بعنوان دشوارترین قله 8000 متری دنیا در رده چهارم و اورست مرتفعترین کوه دنیا دررده هفتم قرار دارد. بدیهی خطرناک بودن این کوهها هیچگونه ارتباطی با درجه سختی آنها ندارد.
در راس این کوههای خطرناک همچون دو دهه اخیر نام آناپورنا قرار دارد. دهمین کوه مرتفع دنیا از لحاظ سختی نیز جزو دشوارترین قلل هیمالیا به شمار می آید. این کوه تا پایان قرن بیستم با 130 صعود و 53 کشته بعنوان خطرناکترین کوه جهان شناخته شده است. در واقع 41 درصد صعود ها، آمار تلفات کوه بوده که قطعا آمار بالایی است.
نانگاپاربات یا کوه عریان که غربی ترین کوه رشته کوه هیمالیا به شمار می آید در مقابل 216 صعود 61 کشته را در خود به ثبت رسانده. یعنی معادل 22 درصد فاتحان کوه آمار کشته شدها بوده است.
کانچن چونگا که از دید نپالیها دشوارترین کوه این کشور به شمار می آید نیز آماری برابر با نانگاپاربات را دارد. در واقع آمار تلفات این کوه نیز حدود 22 درصد صعودها می باشد.
اما کوه اورست که در این رده بندی بعنوان هفتمین کوه خطرناک دنیا ثبت گردیده در مقابل بیش از 2000 صعود 179 کشته داشته و آمار 9.3 درصد تلفات برای آن به ثبت رسیده.
اما نکته جالب قرار داشتن نام کوههایی نظیر کوه واشنگتن با بادهای معروفش و فوجی یاما با تعدد صعودهای آن است (ازحدود 2.5 میلیون صعود در سال برای قله فوجی یاما یاد می شود، قرار گیری این کوه در مدارهای بالای نیمکره شمالی و مجاورت با دریا که منجر به وجود رطوبت دائمی است از عوامل سرما و طوفانهای شدید این کوه بوده و مقدس بودن کوه به همراه صعودهای بیشمارش موجب تلفات سنگین آن شده است ).
سایر قلل این لیست عبارتند از:

1- آناپورنا 8091 متر
2- نانگاپاربات 8126 متر
3-
سیولاگرانده 6345 متر
4- کی دو 8611 متر
5- کانچن چونگا 8586 متر
6-
ماترهورن 4478 متر
7- اورست 8850 متر
8-
کوه واشنگتن 1917 متر
9-
دنالی 6194 متر
10-
فوجی یاما 3776 متر
یادآوری: این آمار تنها حاکی از صعودها و تلفات این قلل تا سال 2000 میلادی می باشد.
منبع:

و بخوانید
منبع : کوه قاف
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد