www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

مفقود شدن کوهنورد اسلوواکی بر روی برود پییک

 چندی پیش کوهنورد اسلوواکی به نام ولادو پلولیک بر روی قله برود پیک با ارتفاع 8047 متر در منطقه قراقروم ,پاکستان مفقود شد، به طوری که احتمال مرگ او داده شده است. علی رغم تلاش های گسترده ای که توسط دوست کوهنورد او ,جوزف "Dodo" Kopold    و سایر کوهنوردان تا ارتفاع نزدیک به 6500 متر انجام شده است ,متاًسفانه هیچگونه اثری از او یافت نشده است!

این دو کوهنورد به همراه یکدیگر در تاریخ 9 ژوئن 2008 برای صعود به قله گاشربروم 2 (8035 متر) انجام دادند که در آن صعود Kopold  موفق به صعود قله گردید ولی دوست او plulik  صعود نکرد . و سپس هر دو آنها به سمت گاشربروم یک (8068 متر) در تاریخ 15 ژوئن 2008 رفتند. این کوهنوردان اسلواکی قصد داشتند تا اکسپدیشن قراقروم خود را با صعود قلل برودپیک و کی 2 (8612 متر) تکمیل کنند.

Plulik و  kopold  که به عنوان نخسنین کوهنوردان بر روی قله برودپیک در این قصل صعود بودند ,در تاریخ 25 ژوئن 2008 در ارتفاع 7200 متر به پناهگاه اولیه خود بر روی قله رسیدند و به دلیل شرایط جوی نامساعد مجبور شدند تا شب را در آنحا اقامت کنند . plulik  از  دوست خود kopold  در حدود ساعت 8 صبح روز بعد برای صعود به قله از مسیرهای جداگانه جدا شدند.kopold  می گوید : " در دیواره اصلی شرایط متفاوت بود ,مقدار زیاد یخهای شکننده و صخره های در حال صعود ,شرایط را برای صعود دو نفر به همراه یکدیگرسخت و خطرناک کرده بود .بنابراین plulik  خود را قربانی کرد و تصمیم گرفت تا از مسیر نرمال به صعود ادامه دهد. ما توافق کردیم که در آنجا همدیگر را ملاقات کنیم و به همراه هم به پائین فرود آئیم "

ولی زمانی که آنها همدیگر را بر روی قله ندیدند ,هر کدام مجبور شد تا در ارتفاع بالا بر روی قله بیواک بزند . "vlado بدون چراغ پیشانی تصمیم گرفت تا درست در زیر قله صخره ای بیواک بزند . من نیز مجبور شدم تا در ارتفاع 8000 متر زیر ستیغ قله بیواک بزنم."

در صبح روز27 ژوئن kopold جای پاهای plulik  را به سمت کمپ یک تیم بلاروسی در ارتفاع 6500 متر دنبال کرد.او می گوید:" در صبح آن روز من بسیار تلاش کردم تا راه را به سمت پائین بیایم " ولی متاسفانه در ارتفاع 6500 متری رد پای او را گم کردم . vlado  آن شب به کمپ یک نیامد , دوستان ما از بلاروس در آنجا در انتظار او بودند. احتمال می رود او برروی یک دامنه یخی پر شیب سر خورده و یک جایی در میان شکافهای یخی سقوط کرده باشد!"

Plulik  قله اورست را در سال 1998 بدون استفاده از اکسیژن کمکی صعود نمود. در سال 2007 هر دو قله چوآیو و شیشاپانگما (8013 متر) را صعود کرد. او دومین شریک کوهنوردی است که در طول دو سال گذشته ,kopold  در منطقه هیمالیا از دست داده است.سال گذشته نیز ,دوست kopold به نام  Marek  Hudak  به دلیل ریزش یک بهمن به سمت افراد مستقر در کمپ 2 ,در شیشاپانگما مفقود شد!

به هر حال به دلیل مشکلات سلامتی و شایعات و اخبار شرایط برفی بی ثبات و ناپایدار بر روی کوه ,kopold  از تلاش خود برروی k2  منصرف شد و پاکستان را ترک نمود .

 

منبع : آزانس سرزمین خورشید                  http://sunlandtours.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد