www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

بام ایران،‌ ‌٥٢ متر کوتاه‌تر ازآنچه در کتاب‌ها آمده است!/

پژوهشگران سازمان زمین‌شناسی کشور طی تحقیقی، ارتفاع ثقل قله دماوند را که پیش از این در کتاب‌ها و منابع جغرافیایی پنج هزار و 671 متر عنوان شده است، پنج هزار و 619 متر اندازه‌گیری کردند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بر اساس تحقیقات و اندازه گیری انجام شده در گروه اطلاعات زمین مرجع سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور (GIS)، ارتفاع قله دماوند پنج هزار و 619 متر است.

دکتر مژگان زارعی نژاد، مدیر گروه اطلاعات زمین مرجع سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور که این اندازه‌گیری را انجام داده با اذعان به این که این میزان با آنچه که توسط سازمان نقشه برداری کشور اندازه گیری شده (پنج هزار و 609 متر)،10 متر اختلاف دارد، خاطرنشان کرد: مطالعات انجام شده در منطقه دماوند در سالهای 1966 و قبل از آن انجام شده بود و سپس در سال‌های اخیر مطالعات تکمیلی نیز بر روی آن انجام شد، اما نتایجی که در گذشته و حال حاصل شده است بسیار تفاوت دارند. به طور مثال در سال 1966 در گزارشی از آلن باخ، ارتفاع دماوند پنج هزار و 670 متر گزارش شده بود که بعدها پنج هزار و 671 متر عنوان شد.

به گفته یعقوب حاتم چوری، کارشناس نقشه‌برداری زمینی سازمان نقشه‌برداری کشور که چندی پیش در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، با تشریح نتایج تحقیقات پژوهشگران این سازمان در اندازه‌گیری ثقل قله دماوند، ارتفاع این قله را پنج هزار و 609 متر و 20 سانتیمتر عنوان کرده بود، اندازه‌گیری‌های این گروه طی چند ماه و با صعود 10 روزه به قله دماوند انجام شده و طی آن ارتفاع ثقل قله با دقت چند دسی متر به دست آمده که به دلیل اثرات جوی و شیب تند منطقه ابزارهای مورد استفاده شامل GPS و فاصله یاب با دقت چند دسی متر، داده‌ها را بررسی کردند.

وی افزود که هدف اصلی این پروژه اندازه‌گیری ثقل به عنوان کمیتی فیزیکی بوده که مطالعات آن در پروفیلی با پنج ایستگاه در نقاط دو هزار متری تا پنج هزار و 600 متری انجام شده و در نهایت با اختلاف 61 متر و 80 سانتیمتر، ارتفاع ثقل قله دماوند 5 هزار و 609 متر و 20 سانتیمتر اندازه‌گیری شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد