www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

اخباری جدید هیمالیا

اخباری جدید هیمالیا
هیمالیا

طرح پاکسازی کوه اورست
شرپای غیر نپالی
حادثه در گاشربروم

طرح پاکسازی کوه اورست تا سال 2009
باشگاه خبرنگاران- متخصصان محیط زیست چین اعلام کردند تا سال 2009 بزرگترین طرح پاکسازی جهان را به اتمام می‌رسانند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از خبرگزاری شین هوآ، متخصصان محیط زیست چین اعلام کردند در صدد هستند با راه اندازی تیم جمع‌آوری کننده زباله تا سال 2009 کوه اورست را به طور کلی پاکسازی کنند.
بنابر این گزارش، این طرح که یکی از بزرگترین طرح‌های پاکسازی در جهان شناخته می‌شود درصدد است ارتفاع حدود 8 هزار متر کوه اورست را که مرتفع‌ترین کوه جهان است را از زباله پاکسازی کنند.
گفتنی است، این زباله که توسط کوهنوردان به روی کوه ریخته شده است چهره کوه را نازیبا و سلامتی کوهنوردان را در معرض خطر قرار داده است.
لازم به ذکر است این تیم در حال حاضر در حال جمع‌آوری زباله از سطح کوه اورست است که به علت انباشته شدن زباله تعداد کوهنوردانی که این کوه را فتح می‌کنند رو به کاهش نهاده بود.



چین شمار صعودکنندگان به قله اورست را محدود می‌کند

ایرنا- رسانه‌های چین روز دوشنبه اعلام کردند، این کشور در تلاش برای حفظ محیط زیست آسیب پذیر بلندترین کوه جهان قصد دارد شمار صعودکنندگان به اورست را محدود کند.
خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرگزاری شین هوا گزارش داد، ژانگ یونگزه مدیر دفتر حفاظت محیط زیست تبت گفت ، لازم است شمار کوه نوردانی که می‌خواهند از اورست صعود کنند محدود شود زیرا این افراد تاثیر منفی بر محیط زیست این رشته کوه می‌گذارند. وی همچنین در مصاحبه با خبرگزاری شین هوا بر لزوم تقویت مدیریت فعالیت های تجاری مرتبط با این کوه تاکید کرد و افزود ما نمی‌خواهیم محیط زیست این قله به خاطر شمار بالای کوه نوردان دچار آسیب شود. وی در مورد چگونگی اقدام چین برای محدود کردن شمار صعودکنندگان به اورست توضیحی نداد.
ژانگ گفت، چین همچنین قصد دارد در شش ماه اول سال آینده اقدام به جمع آوری زباله‌ها از دامنه‌های اورست کند. محیط زیست اورست از این نظر آسیب پذیری خاصی دارد زیرا بخش بسیار کمی از زباله‌های برجای مانده از کوه نوردان در محیط سرد اورست تجزیه می‌شود. بالا رفتن از اورست رونق زیادی یافته است. تاکنون بیش از دو هزار نفر موفق شده‌اند از این قله هشت هزار و ‪ ۸۴۸‬متری صعود کنند.
شرپای غیر نپالی

داو هان کوه نورد آمریکایی و راهنمای تیم ای ام جی توانست در بهار 2008 به عنوان نخستین کوه نورد غیر شرپا به رکورد 10 بار صعود به قله اورست دست یابد.
این راهنمای پرتوان آمریکایی بجز صعود اورست دارای تعدد صعود بر روی سایر قلل دنیا نیز می باشد. داو هان 25 بار کوه وینسون در جنوبگان, 17 بار کوه دنالی و 245 بار کوه راینر را به همراه شرکتهای مختلف و به عنوان راهنما صعود نموده است.
وی هدفش از همراهی تیمها را نه تنها صعود به قله بلکه سلامتی مشتریانش در طول برنامه می داند. او همچنین با نوشتن سرگذشت صعودهای خود به عنوان یک خبرنگار در کوهستان گزارشهای کاملی را در اختیار نشریات قرار می دهد.
سال گذشته داو هان هنگام بازگشت از قله اورست و در محل بالکونی با کوه نورد مصدوم کانادایی "مگان مک گرات" روبرو شد و بلافاصله اقدام به امداد رسانی به او نمود.
در سال 2006 هان توانست دو بار به قله صعود نماید. وی یکبار در بهار و پیش از فرا رسیدن فصل بارشهای موسمی و یکبار پس از فصل مونسن به قله اورست صعود نمود.
داو هان که اهل شهر تاوس در نیو مکزیکو می باشد, علاوه بر کوه نوردی به عنوان مربی اسکی نیز در طول زمستان فعالیت می نماید. وی همچنین یکی از اعضای تیمهای امداد در مناطق دنالی و کوه راینر نیز در فصول مختلف می باشد.
هان که نخستین تلاش خود برای صعود به اورست را در سال 1991 با ناکامی پشت سر نهاده بود, طی سالهای 94, 99, 2000 و 2003 تا 2008 توانسته به رکورد 10 بار صعود قله اورست دست یابد. شرپاها هان را یک شرپای غیر نپالی می دانند. او امیدوار است هم چنان هم پای شرپاهای نپالی به صعودهای خود بر روی این کوه سترگ ادامه دهد.

منبع
http://www.greatoutdoors.com

ژان نوئل اوربان Jean-Noël Urban

در ساعت 5 صبح روز 18 جون ژان نوئل اوربان کوه نورد و اسکی باز فرانسوی هنگام بازگشت از کمپ دوم گاشربروم یک با اسکی به داخل شکاف یخی سقوط کرد و جان سپرد.
ژان نوئل 47 ساله, مربی کوه نوردی و اسکی در مدرسه شاله در آلپ فرانسه بود. وی دارای بیش از 20 سال سابقه در اسکی کوهستان بوده و جزو معدود افرادی به شمار میرفت که شیبهای تند 50 تا 60 درجه را براحتی اسکی می کرد. اوربان سابقه کار در کوههای آلپ, آسیای میانه, آمریکا و هیمالیا را در کارنامه خود داشت. در اسکی بر روی قلل 8000 متری او توانسته بود با اسکی از چوآیو و گاشربروم II در سالهای 2005 و 2006 از قله پائین آید. او همچنین موفق به صعود قلل مرکزی و اصلی شیشاپانگما از مسیر جنوبی شده بود و تلاش ناموفقی را هم بر روی ماناسلو و همینطور صعود دهلیز هورنباین در اورست و باز گشت بخشی از مسیر با اسکی را صورت داده بود.

سوابق:
آمریکای شمالی
1995- نخستین فرود کامل با اسکی از جبهه شمالی کوه دنالی 6194 متر در آلاسکا با فرودی بالغ بر 4300 متر طول مسیر که برای صعود آن 15 روز تلاش نموده بود.

آسیای مرکزی
مابین سالهای 1999 تا 2001
نخستین فرود با اسکی از مسیر جنوب غربی کوه کورژتفسکایا 7105 متر در پامیر
نخستین فرود با اسکی از جبهه شمالی کوه دوشنبه 6950 متر (یال برودنیک)
صعود قله لنین 7134 متر
صعود قله خان تنگری 7010 متر و فرود با اسکی از یال غربی
صعود قله پوبدا 7439 متر و فرود با اسکی از قله غربی

هیمالیا
1998- تلاش برای صعود جبهه جنوبی گاشربروم IV در پاکستان
2003- صعود قله ساتوفانت 7075 متر در هیمالیای گاروال هند و فرود با اسکی از یال شمالی
2004- شیشاپانگما صعود قله مرکزی به ارتفاع 8008 متر و فرود با اسکی از بخشهایی از مسیر ارهارد لورتان در جنوب غربی
2005- صعود قله موستاق آتا 7456 متر در کولان شان
صعود قله چوایو در تبت و فرود با اسکی از مسیر شمال غربی
صعود قله اصلی شیشاپانگما و فرود با اسکی از بخشهایی از مسیر جنوب غربی
2006- صعود قله گاشربروم II و فرود با اسکی از یال جنوب غربی
تلاش بر روی مسیر شمال شرقی ماناسلو
2007- صعود قله اورست از مسیر شمال شرقی و بازگشت بخشی از مسیر با اسکی
صعود تا ارتفاع 7400 متری مسیر کینشوفر در جبهه دیامیر نانگاپاربات
تلاش بر روی یال شمال شرقی دائولاگیری

پایان کار در گاشربروم I
سر انجام ژان نوئل اوربان در حالی که صبح روز 18 جون حدود ساعت 5 صبح به همراه همنوردش نیکولاس کمپ 2 را به مقصد کمپ اصلی ترک نمود بدلیل وجود برف تازه به داخل یک شکاف عمیق سقوط نمود. گروه امداد بخاطر برف سنگین بسیار دیر به محل رسیدند و متاسفانه وی برای همیشه در گاشربروم آرام گرفت.
منبع:
http://www.expeditions-urban.com/
مطالب برگرفته شده از وبلاگ کوه قاف
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد