www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

آمار صعود به اورست

آمار صعود به اورست در بهار 2008
بهار 2008 به رغم وجود محدودیتها ناشی از حمل مشعل المپیک به اورست و همینطور انصراف اغلب تیمهای خارجی, کوه اورست شاهد صعودهای بیشماری بر فراز خود بود.
در حالی که تنها 7 کوه نورد چینی و تبتی در ابتدای فصل از مسیر شمالی به همراه مشعل المپیک بر فراز این کوه ایستادند, مسیر جنوبی تا تاریخ 5 جون شاهد صعود 257 کوه نورد بر فراز بام دنیا بود.
این صعودها که با ایستادن نامگیل شرپا در روز 20 می آغاز شد همراه با ثبت رکوردهای زیادی بود, که از آن جمله می توان به صعود 76 کوه نورد طی روز 23 می به اورست نام برد که در نوع خود بی نظیر بود. همچنین آپا شرپا توانست برای هجدهمین بار به قله اورست صعود نماید, ضمن آنکه بهادر شیرخان پیرمرد نپالی در سن 76 سال و 11 ماهگی توانست قله اورست را صعود نموده نام خود را به عنوان مسنترین فاتح این کوه به ثبت برساند. وی در بازگشت به کمپ اصلی عنوان نمود:" من اورست را بسیار کوچکتر از خودم یافتم و خود را بسیار بزرگ و بلند!".وی همچنین عنوان نمود در این صعود بدون هیچگونه مشکلی به قله رسیدم. ضمن آنکه ابراز تمایل کرد در آینده باز هم اورست را صعود نماید.
البته یک روز پس از وی پیرمردی دیگر از ژاپن با نام میورا در سن 75 سالگی به قله رسید, این سومین صعود میورا بر روی اورست به شمار می رفت.
در بهار امسال یک مادر و دختر استرالیایی نیز به اتفاق بر فراز اورست ایستادند. شارول و نیکی بارت، با صعود به قله اورست موفق شدند نخستین مادر و دختری باشند که به قله اورست صعود کرده اند و نام خود را در کتاب رکوردداران جهان ثبت کنند.
ضمن آنکه شایلی باسنت روزنامه نگار زن نپالی نیز امسال توانست بعنوان نخستین خبرنگار زن قله اورست را فتح کند.
البته نمیتوان در میان این اخبار از نقش بزرگ شرپاهای نپالی در صعودهای قله یاد نکرد و بی شک اغلب این رکوردها ناشی از وجود این شرپاهای گمنام است.
منبع:
برگرفته:کوه قاف
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد