www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

ذوب بی سابقه تعدادی از یخچالها در چند رشته کوه

ذوب بی سابقه تعدادی از یخچالها در چند رشته کوه

پیشتر دانشمندان بریتانیایی مشغول تحقیق در قطب جنوب به "شواهد روشنی" حاکی از ناپایداری یخچال های بخش غربی قطب جنوب دست یافتند
دانشمندان در مطالعات اخیر خود بر روی 30 یخچال طبیعی در 9 رشته کوه در سطح جهان به این نتیجه رسیده اند که میزان ذوب شدن آنها در سال 2006، به سطح بی سابقه ای رسیده است.

در سالهای 1980 تا 1999 به طور متوسط 3/0 متر از یخچال های طبیعی آب شده اند. اما این در حالیست که در سال 2006 به تنهایی 5/1 از این یخچال ها ذوب شده اند.

بیشترین تغییر به یخچالی در نروژ مربوط بوده که 1/3 متر نازک تر شده است. این در حالیست که تنها اندکی به قطر یخچال دیگری در شیلی اضافه شده است.

آچیم استینر، مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، در اینباره می گوید: "اگر نه بیلیون ها نفر، اما میلیون ها نفر از مردم دنیا به طور مستقم یا غیر مستقیم برای آشامیدن کشاورزی و مصارف صنعتی به این منابع آبی طبیعی وابسته هستند."

به گفته آقای استینرز لازم است که همه مردم به موضوع رشد فزاینده ذوب شدن این یخچالها توجه کنند.

این مقام اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل همچنین می گوید اگربه آنچه "توسعه اقتصاد سبز" خوانده می شود توجه کافی بشود، احتمالا آینده تاریکی در انتظارمان نخواهد بود.

گروه پژوهش سازمان ملل متحد در مورد تغییر آب و هوا روند فزاینده آب شدن یخچال های طبیعی را نتیجه استفاده از سوخت های فسیلی و مشخص ترین نشانه پدیده گرم شدن کره زمین می داند.

پیشتر و در اواخر فوریه سال جاری گروهی از دانشمندان بریتانیایی که در قطب جنوب در حال تحقیق بودند به "شواهد روشنی" دست یافتند که حاکی از ناپایداری بیشتر یخچال های بخش غربی قطب جنوب است.

به گفته این دانشمندان اگر این وضع ادامه پیدا کند ممکن است سطح آب دریا در جهان به میزان قابل توجهی افزایش بیابد.

این مستندات از یخچال هایی به دست آمده اند که منطقه ای به مساحت تگزاس را در بخش دورافتاده ای از غرب قطب جنوب می پوشانند.

این "رود یخی" با سرعت به سوی اقیانوس حرکت می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد