www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

در گفتگو با داورپور

فدراسیون با بحران روبروست !!

مهدی داور پور

خبرگزاری میراث‌فرهنگی_ گردشگری_ مهدی داورپور از اوایل دهه 70 در فدراسیون کوهنوردی بوده است. او اکنون عضو هیات‌رییسه‌ای‌ است که به قول خودش "در تبعید" بسر می برد. در فدراسیون نیز مسئولیت کمیته‌های کوهپیمایی و کوهنوردی برعهده او بود. او اصلی‌ترین بحران‌ حال حاضر فدراسیون را عدم برگزاری انتخاب رئیس فدراسیون دانست و در مصاحبه‌ای به بحث درباره وضعیت کنونی فدراسیون پرداخت.
* می‌گویند شما موسس نظام نوین آموزش کوهنوردی در ایران هستید؟
_ نمی‌دانم چرا، چندی است این نظریه مطرح شده است. گذشته‌گان هم در عرصه کوهنوردی به ویژه آموزش زحمات بسزایی کشیده‌اند. البته به قدر وسع و توان آنچه آن را امروز نظام آموزش نوین و یا به تعبیر دیگر اصلاحات آموزی می‌نامند در امتداد مسیر آنها بوده است.
کار من و جمیع همکاران فقط نیم نگاهی به تجربیات دانشگاه و شناسایی زبان امروز جامعه بوده است، مکتوب و مستندسازی اولین گام بلند در این راه بود. آموزش از گونه روایی و خطابه‌ای که فقط یک گوینده و جمعی مستمع بود خارج گردید. استاندار سازی قوانین، گام بعدی بود برای امور فوق طرح و برنامه‌ 5 ساله نوشته شد. با این‌حال آنچه شد وظیفه بود.
 
* آیا اقتصاد در کوهنوردی هم دنبال می‌شود؟
_ اقتصاد در لغت به معنای دانش بررسی تولید ثروت و مصرف و ساماندهی آن است. ورود به این عرصه فهم مشترک می‌خواهد یعنی عرضه و تقاضا. عرصه ورزش به طور عام و به صورت خاص کوهنوردی چنان با اقتصاد گره خورده است که جدایی آن ضایعه بشمار می‌آید. تولیدات فراوان تبلیغات وسیع، رقابت گسترده میدانی به بزرگی کره زمین و کوهها در ذهن تجسم می‌کند. شناخت ادبیات اقتصاد برای تولیدکننده مصرف کننده، وارد کننده عرضه کننده بسیار مهم است. نقش تبلیغات ما در این زمینه بسیار مهم است.
 
* به نظر شما عملکرد نهادهای مدنی همچون کوهنوردی، در ایران چگونه است؟
_ با درنظر گرفتن توسعه همه جانبه کوهنوردی در زمینه‌های مختلف، با هرکدام از پیش‌گامان، پیش‌کسوتان، مربیان، نوخواسته‌گان که به گفتگو می‌نشنیم از تشکیلاتی بودن کوهنوردی صحبت می‌کنند آن هم به صورت غلیظ ولی در صفحه کارزار به صورت اصولی و منطقی به این امر دامن زده نشده است. ما در تمامی ارکان اجتماعی مانند موسیقی، سینما، تاتر، معماری، ادبیات، هنر رشد و شکوفایی خاصی را در عرصه‌ نهادهای مدنی شاهد بوده‌ایم. در زمینه کوهنوردی نهادهای مدنی جای کار بسیار دارد. برگزاری همایش سمینار اولین باب بسیار موثر است.
 
* شما عضو هیات رئیسه فدراسیون کوهنوردی هستید؟
_ بله. البته هیات ریشه در تبعید.
 
* چرا؟
_ پس از انتصاب آقای هوایی به عنوان سرپرست فدراسیون کوهنوردی در مهرماه 85 تاکنون فقط یک جلسه در مورخ 27/1/86 برگزار شده است.
 
* همه اعضا منتصب مدیریت قبلی جز مدعوین جلسه فوق بودند و البته تنی چند دیگر به عنوان مهمان، دستور جلسه چه بود؟
 _ امور جاری فدراسیون نه امور راهبردی کلان.‌ آنچه مطرح شد به صورت شفاهی و نه به صورت مکتوب که اعضا محترم هیات رئیسه تعمق و فکر و اعلام نظر داشته باشند.
 
* آیا وجود هیات رئیسه الزام است؟
_ بله، در اساسنامه فدراسیون‌های آماتوری، در رابطه با وجود هیات رئیسه و شرح وظایف آن و چگونگی انتخاب و دریافت احکام مربوط گفته شده است.
 
 * شرح وظایف هیات رئیسه چیست؟
_ هیات رئیسه شورای راهبری نظارتی و حمایتی است. دیدگاه‌های اعضا هیات رئیسه دیدگاه به جزئیات نیست بلکه کلانی نگری است. هریک از منظری به امور نگاه مدیریتی دارند. آنان باید از تمامی امور مربوطه در فدراسیون باخبر باشند به ویژه چگونگی اجرا در سطح ملی و بین‌المللی قبل از انجام و پس از انجام اگر برنامه‌ای در هیات رئیسه مورد تصویب قار نگیرد(که البته همانا نقطه نظرها مجمع عمومی در ان دخیل است) قابل اجرا نیست. تعیین راهکارها، نظارت بر اعمال ریاست و یا سرپرست فدراسیون نظارت کال بر ورود و خروج طرح و برنامه کنترل و کلیه امور تصویب مسائل مالی برعهده هیات رئیسه فدراسیون است.
  
* آیا صعود تیم ملی کوهنوردی به قله بروپیک مورد تصویب هیات رئیسه فدراسیون قرار گرفته است؟
_ به صورت مشخص نه.
 
* آیا هیات رئیسه فدراسیون کوهنوردی از برنامه‌های آقای هوایی اطلاعات کافی دارد؟
_ به صورت رسمی نه.
 

داروپور: استفاده از فردی غیرمتخصص به عنوان دبیر فدراسیون، عدم برگزاری مجمع عمومی فدراسیون، عدم ارائه تقویم ورزشی سال 1386، عدم برگزاری جلسات هیات رئیسه (حتی رئیسه پیشنهادی خودآقای هوایی)، عدم ارائه طرح و برنامه پنج ساله و چشم‌انداز فدراسیون برای سا‌لهای آینده از بحران‌های موجود در فدراسیون است.

* عوارض ناشی از تاخیر انتخابات فدراسیون چیست؟ آیا به نفع کوهنوردی است؟
_ بلاتکلیفی هیات‌های کوهنوردی و گروههای کوهنوردی را به همراه دارد زیرا امسال به طور رسمی برنامه 5 سال و تقویم ورزشی سال 1386 اعلام نشده است. بی‌اطلاعی اعضا محترم مجمع عمومی فدراسیون نیز از برنامه‌های قابل تامل فدراسیون است.
 
* علت تاخیر در انتخابات برعهده کیست؟
_ باید از سازمان تربی‌ بدنی سوال شود.
 
* وضعیت فعلی فدراسیون در مقایسه با قبل چه تغییری داشته است؟
_ کار نو و جدیدی انجام نشده شعارهای زیادی داده شده است که هنوز اجرایی نشده است به طور کلی نگاه سرپرست جدید به کارهای نشده معطوف نگردیده است. در قبل شاهد خروج فدراسیون از امور اجرایی جاری و روزمرگی مربوط به گروهها و هیات بودیم که این امر قوای فدراسیون را مستهلک می‌کند. نگرش امروز فدراسیون به سمت امور اجرایی و جاری نشانه رفته است. نهادهای مدنی ندیده گرفته شده‌اند. لازم است بسیاری از امور به هیات های کوهنوردی واگذار شود.
فدراسیون باید فقط نظارت داشته باشد در قبل بسیاری از امور نهادینه شد. مانند آموزش، تهیه و تعیین دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها، ولی در حال حاضر امور دست و پاگیرتر شده است، می‌شود اینطور عنوان کرد بسیاری از حرف‌ها زده و خیلی از مسیرها گشایش یافته است. مدیریت باید بگونه روز آمدتر به امور نگاه کند.
 
* دیدگاه هیات رئیسه فدراسیون در قبال برنامه‌های زیست محیطی و امداد و نجات چگونه است؟
_ البته باید متذکر شوم بنده سخنگوی هیات‌رییسه نیستم. نگرش کلی هیات رئیسه بیشتر بر آموزش در سطوح مختلف بود زیرا رسالت اجرایی فدراسیون بیشتر آموزش و اطلاع رسانی است. ورود بر پاره‌ای از طرح‌ها و برنامه‌ها و امور اجرایی دیگر خارج از اساسنامه فدراسیون‌های آماتوری بود و ثانیا بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده بود. طرح و برنامه کارشناسی شده زیاد تهیه و ارائه می‌شود البته به نهادهای ذیربط ولی ضمانت اجرای آن با فدراسیون نبود. مسائلی زیست محیطی دغدغه‌ اصلی فدراسیون کوهنوردی و تمامی علاقمندان به طبعیت است ولی باید متولی پیدا کند. از عهده فدراسیون بر می‌اید ولی اجرایی کردن امور باید قانونی شود.
در باب امداد و نجات، طرح تاسیس سازمان امداد و نجات به هیات دولت داده شده است که در آن متولی امداد و نجات مشخص شده است . تشکیلات امداد ونجات را نمی‌شود به صورت دائمی به طور عام‌المنعفعه اداره کرد، کار فراگیر ملی است. از طرفی دیگر امداد نجات کاملا تخصصی است نه احساسی.
 
* در زمینه تاخیر انتخابات آیا هیات ریئسه فدراسیون به سرپرست فعلی، آقای هوایی، تذکر داده است؟
_ بله، در اولین جلسه هیات رئیسه در تاریخ 27/1/86 هیات رئیسه، سرپرست فدراسیون را موظف کرد تا موارد و مسایل مربوط به انتخابات را پیگیری کرده و حتی ایشان جلسه‌ای با آقای علی آبادی و کیومرث هاشمی داشته و نتیجه را ظرف 20 الی 25 روز به اطلاع هیات رئیسه برساند که البته هنوز توضیحی به هیات رئیسه ارائه داده نشده است.
 
* مسوولیت عدم تشکیل جلسه هیات رئیسه و مجمع عمومی فدراسیون با چه کسیت و عواقبی ناشی از برگزاری جلسه چیست؟
_ مسلما با آقای هوایی. خدا کند همه چیز و همه امور به صورت منطقی، اصولی و مطابق با قانون پیش رود، ولی در غیر این صورت نه تنها جبران مافات مشکل است بلکه عدم اعتماد آحاد و اذهان عمومی را به دنبال دارد و جوابگویی موارد ایجاد شده برعهده مدیریت فعلی فدراسیون است.
 
* علت استعفای شما از مسوولیت‌های کمیته‌های کوهپیمایی و کوهنوردی چه بود؟
_ به صورت کلی در متن استعفا گفته شده است و به صورت جز پاره‌ای از علل به شخص هوایی مربوط می‌شود که مطرح کردن آن بدور از ادب و معرفت اداری است.
 
* آیا در فدراسیون کوهنوردی بحران وجود دارد؟ عوامل بحران‌زا چیست؟
 _ بله، اصلی‌ترین بحران‌ عدم برگزاری انتخاب رئیس فدراسیون است. استفاده از فردی غیرمتخصص به عنوان دبیر فدراسیون، عدم برگزاری مجمع عمومی فدراسیون، عدم ارائه تقویم ورزشی سال 1386، عدم برگزاری جلسات هیات رئیسه (حتی رئیسه پیشنهادی خودآقای هوایی)، عدم ارائه طرح و برنامه پنج ساله و چشم‌انداز فدراسیون برای سا‌لهای آینده، شتاب و عجله در بسیاری امور، عدم توجه به وظایف دوره سرپرستی و یا به عبارتی دوره انتقال، مصرف کردن بودجه زیاد و چند برابر در پاره‌ای از امور، عدم حضور مستمر آقای هوایی در فدراسیون، راههای رفته گذشتگان با صرف هزینه چندبرابر(برای مثال هیمالیانوردی، صعودهای ورزشی)، عدم بهره‌مندی از مشاوران آگاه و روزآمد و وجیه‌المه و منصف از عوامل بحران‌زا هستند.
 
* آیا مجمع عمومی فدراسیون و هیات رئیسه در تبعید یا برزخ است؟
_ شاید؛ به‌گمانم.
 
 
مصاحبه توسط : حسین سلطانزاده
نظرات 2 + ارسال نظر
حامد... پنج‌شنبه 18 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 10:25 ق.ظ http://nasimekavir.blogfa.com/

سلام به شما دوست خوبم
وبلاگ بسیار زیبایی دارید ، در صورتیکه صلاح میدانید آدرس زیر را تحت عنوان (جواب سوالات تبیان و آفتاب) درلینک خود قرار دهید . و

با پاسخ به سوالات تبیان اینترنت مجانی و جوایز دیگر هدیه بگیرید ، جواب صحیح سوالات را از وبلاگ زیر در یافت نمائید .

در ضمن برای ورود به سایت تبیان و آفتاب از قسمت پیوندهای روزانه همین وب سایت می توانید استفاده نمائید .

خدا نگه دارتان باشد.


جواب سوالات تبیان و آفتاب

http://nasimekavir.blogfa.com/

بازار روز پنج‌شنبه 18 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 10:32 ق.ظ http://bazareroz.com


با سلام خدمت مدیر وب سایت
وبلاگتونو دیدیم مطالب خوب و جالبی نوشتین: خوبه نشون میده که برای بهبود هر چه بهتر وبتون دارین زحمت میکشین

برای همین ما تبادل دو طرفه لینک به شما پیشنهاد میکنمیم"به چه دلیل؟

1= بازدید روزانه سایت ما بیش از500 نفره و اگه شما هم تو سایت ما باشید
صد در صد کسانی هستن که از طریق ما یه وبلاگتون سر میزنن
2= افرادی از نقاط مختلف کشور شبانه روز برای تبلیغ این سایت فعالییت میکنند (عده ی زیادی هم هستند که حتی از سایت خرید می کنند )

3 = کار اصلی سایت ما فروش صنایع دستی " نرم افزار" پزشکی " ورزشی و لوازم مایحتاج زندگی و..... به صورت آنلاین در سراسر کشور

4 = در دسترس بودن دیگر وبلاگ نویسان و رفع مشکلات و یاری جستن ازیک دیگر

مدیر گرامی در صورت تمایل تبادل لینک> لینک ما

Www.BazareROZ.Com

را با عنوان

(انواع" صنایع دستی : لوازم خانگی : پزشکی : نرم افزار : آموزشی: : فیلم : رایگان )

تو وبلاگتون بزارین و بعد از اینک که لینک ما را در سایتتون گذاشتید به این آدرس

(وبلاگ سایت ما) رفته

www.bazareroz.mihanblog.com


و در قسمت نظرها به ما اطلاع بدین و آدرس وبسایت خود را با عنوان بنویسید


تا ما بلافاصله شما رو در پیوند های
Www.BazareROZ.Com

قسمت بهترین وب سایت های سال 1386 (لینکتونو) بزاریم

با آرزوی موفقییت برای شما به امید پیشرفت هر چه بیشتر کشور عزیزمان ایران
بازم بهتون سر میزنیم
ما هر روز آنلاین هستیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد