www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

زیباترین قله بکر دنیا

هیمالیا نوردان قدیمی یانیک گرازیانی و کریستین تورمسدورف از فرانسه، موفق به صعود آلپی از مسیری بسیار دشوار بر روی کوه 7350 متری پوماری چیش جنوبی شدند تا بدین شکل نخستین صعود این کوه زیبا به نامشان ثبت گردد.

تورمسدورف در سال 2003 دو بار در تلاش برای فتح این کوه شکست خورده بود تا اینبار با تجربه ای از آن ناکامی ها بتواند زیباترین قله پوشیده از گرانیت و یخ رشته هیسپار موستاق، که بیشک زیباترین قله دست نخورده دنیا نیز محسوب می شود را فتح نماید.

آن دو 2700 متر مسیر دشوار صعود را در مدت زمان 5/4 روز از رخ جنوبی صعود کردند و در 12 جون به قله کوه دست یافتند. البته آنها 5/1 روز هم در بازگشت بر روی کوه بودند. 6 روزیکه تماما هوایی صاف منطقه را فرا گرفته بود.

در مجموع حدفاصل ارتفاع 6400 متر تا 7000 متری کوه را می توان به عنوان دشوارترین بخش صعود به شمار آورد که ترکیبی بود از سنگ و یخ. دو بخش دشوار با درجه -5.10 و 6M که هر بخش آن حدود 16 متر طول داشتند. یک کاهک و یک تنوره بلند این بخش را پوشانده بود.

در بازگشت آنها بخشی از مسیر را دست به سنگ و البته 35 طول را هم بر روی طناب فرود آمدند.

تورمسدورف معتقد است بخشی از مسیر بی شباهت به جبهه شمالی آیگر نبود. هر چند طول مسیر و ارتفاع صعود همه چیز را تحت تاثیر خود قرار می داد و البته جنس گرانیتی سنگ بر شکوه آن افزوده بود.

علاوه بر کوه نوردان فرانسوی این مسیر دو بار دیگر نیز توسط جولین کلیما و راجر پین (دبیر اسبق اتحادیه کوه نوردی انگلستان) مورد تلاش واقع شده بود. آنها در سال 99 در سومین شب مانی خود با سه بهمن سهمگین مواجه شدند و ناکام کوه را ترک کردند. دومین تلاش آنها نیز یک سال بعد بواسطه طوفان و آسیب دیدگی هر دو نفر در زمان بازگشت ناکام ماند.

 

منبع: American Alpine Journal

ترجمه شده : kooheghaf.com

 

نظرات 1 + ارسال نظر
یکی شنبه 23 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 04:34 ب.ظ http://www.oojoo.blogsky.com

هو
ممنون از اخبار جالبت.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد