www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

بخش‌هایی از غار دربند سمنان خراب شد

دلیل ریزش سقف غار دربند سمنان که یکی از جاذبه‌های طبیعت‌گردی این استان به شمار می‌رفت به احتمال زیاد، انفجار دهانه غار و فعالیت معدن سنگ در نزدیکی (حدود 200 متری) غار و جاده‌سازی‌های مربوط به معدن است.

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گردشگری ـ مازیار اطوکش، مسوول دفتر انجمن کوه‌نوردان در سمنان چند ماهی را با اداره‌های کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و حفاظت محیط زیست سمنان به این بحث گذرانده بود که کوهنوردان سمنان می‌توانند غار دربند سمنان را پاک‌سازی و احتمالا برای بازدیدهای توریستی سامان‌دهی کنند.

اما روز جمعه که برای بازدید غار، پاک‌سازی اولیه و برآورد هزینه و زمان لازم، به داخل غار می‌روند، با کمال تعجب می‌بینند که از حدود 60 متری داخل غار به بعد، راه بسته شده و از استالاگمیت عظیم غار (که با 18/48 متر ارتفاع، احتمالا بلندترین استالاگمیت ایران است) فقط نزدیک به هشت متر آن پیدا است.
پس از بررسی معلوم می‌شود که ریزش سقف غار سبب مسدود شدن دالان‌ها و تالارهای غار شده و دلیل ریزش سقف غار، به احتمال زیاد، انفجار دهانه غار و فعالیت معدن سنگ در نزدیکی (حدود 200 متری) غار و جاده‌سازی‌های مربوط به معدن است.
غار دربند سنگسر در دامنه‌های جنوبی بخش میانی رشته کوه البرز واقع شده است. وقتی از سنگسر به طرف شهمیرزاد می‌رویم در حدود سه کیلومتری شمال شهر سنگسر(از میدان اصلی شهر)، جاده‌ای در دست چپ وجود دارد که به‌سمت غرب می‌رود. پس از طی تقریبا پنج کیلومتر بپای کوه بلندی می‌رسیم که غار دربند در آنجا قرار گرفته است.
غار دارای طول نزدیک به 150 متر است که پهن‌ترین قسمت آن قریب 30 متر است. همچنین حداکثر ارتفاع سقف از کف حدود 30 متر با حجم تقریبی 50 هزار مترمکعب است که دارای منشورها و ستون‌های آهکی که در سقف و کف است.
این غار که در ارتفاعات کوه دربند سنگسر واقع شده ناشی از عملکرد شدید نیروهای زمین ساختی در منطقه و همچنین پدیده انحلال توسط آب‌های نفوذی است

    

نظرات 2 + ارسال نظر
امیر دوشنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 11:34 ق.ظ http://amirclimbr.blogfa.com/

می خواستم بدونم محسن عسگری می شناسی اگه آدی اش را داریبه من بده. حالا تورو اد کردم برام آف بزار یا بنویس تو وبلگت لطفآ

مازیار اتوکش یکشنبه 4 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 05:25 ب.ظ

با سلام
به دلیل اشتباه در تایپ که در وبلاگ منبع خبر شما به وجود آمده اصلاحات ذیل الزامی به نظر می رسد :
۱- ارتفاع صحیح ۴۸/۱۸ متری می باشد.
۲- غار دربند بر روی خط الراس فیل جای گرفته که خط الراسی منفرد بوده و به رشته کوه البرز ارتباطی ندارد.

با سپاس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد