www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

دامنه‌های سرسبز سبلان جاذبه‌ای دل‌انگیز برای گردشگران نوروزی

دامنه‌های زیبا و سرسبز کوه سبلان در استان اردبیل با جاذبه‌های دل‌انگیز و دیدنی شامل دریاچه ، قله‌های متعدد، دره‌های عمیق ، برکه‌ها و یخچالهای زیبا،چشمه‌های آبگرم معدنی متعدد،مراتع سرسبز محیطی مفرح برای دوستداران طبیعت و گردشگران نوروزی بشمار می‌رود.


رودخانه‌ها و چشمه‌های پر آب که از پیچ وخم این دره‌ها می‌گذرند به همراه بیشه‌زارهاو گیاهان خودرو، مناظر بدیع و وصف ناپذیری را دردامنه‌های سبلان به وجود آورده است.

کوه مرتفع سبلان که سپیدی قله ‪ ۴۸۱۱‬متری آن در گرمترین روزهای سال هم می درخشد در‪ ۳۰‬کیلومتری غرب شهراردبیل واقع است .

طول این کوه ‪ ۶۵‬کیلومترو عرض آن ‪ ۴۵‬کیلومتر است و از شهرستانهای اردبیل، نیر، مشگین شهر و سراب به خوبی دیده می‌شود.

بر روی دهانه آتشفشان خاموش سبلان دریاچه زیبایی به عمق تقریبی ‪ ۵۰‬متر و قطر ‪ ۱۳۰‬متر قراردارد که شش یخچال طبیعی اطراف آن را احاطه کرده است.

به‌گفته کوهنوردان باسابقه،آب این دریاچه فقط به مدت یک ماه در اواسط تابستان یخ نمی‌بندند.

یخچال اصلی سبلان با یک هزار و ‪ ۵۰۰‬مترارتفاع و ‪ ۷۰۰‬مترعرض ازمهمترین یخچالهای این کوه است که شکافهایی به عمق ‪ ۶۰‬متر در آن دیده می‌شود.

کوهنوردانی که به دفعات به قلل مرتفع سبلان صعود کرده‌اند،از وجود دره‌ها، چشمه‌ها،آبگرم‌های معدنی و مناظر بدیعی که دست هنرمند طبیعت طی هزاران سال در این منطقه خلق کرده است سخن می‌گویند.

حمید رهبری یک کوهنورد با سابقه اردبیلی می‌گوید : قله‌های سبلان درسال پذیرای هزاران نفر از کوهنوردان اقصی نقاط کشور و جهان است.

او می‌افزاید: چندین قله فرعی باارتفاع بین سه هزار تا چهار هزار و ‪۷۰۰‬ متر قله اصلی سبلان موسوم به سلطان ساوالان را احاطه کرده‌است که از مهمترین آنها می‌توان به کسری داغ ، یاپراق داغ ، قیزیل بره، بابا مقصود، گوی داغ و قوملی داغ اشاره کرد.

وی افزود : سه پناهگاه در سه مسیر صعود به قله سبلان به اسامی پناهگاه شمال شرقی، پناهگاه غربی و پناهگاه شمال غربی موسوم به کسری وجود دارد.

وی گفت : آبگرم‌های قوتورسویی و شابیل، صخره‌های محراب داشی و دره شیروان به هنگام صعود به قله سبلان ازجبهه شمال شرقی توجه بیننده را به خود جلب می‌کنند.

به‌گفته این کوهنورد تالابهای قره‌گل، طاووس گلی، نعمت گلی و دهها تالاب دیگر بر دامنه کوه سبلان وجودداردکه برزیبایی‌های این کوه افزوده است .

وی همچنین وجود صخره‌هایی به اشکال حیوانات را ازدیگر زیباییهای این کوه یاد کرده و می‌گوید: صعود از دامنه کوه به قله سبلان در مسیر جبهه شمال شرقی (شابیل و قوتورسویی) به طورمتوسط هفت ساعت ، در مسیر جنوبی (دهکده‌الوارس) ده ساعت و درمسیر غربی (موییل) نه ساعت بطول می‌انجامد.

وی افزود: سبلان دره‌ها و گردنه‌های پرپیچ وخم زیادی را دردل خودجای داده است که از آن جمله می‌توان از دره‌های شیروان، داش ، ساری،ایران ، الوارس و و گردنه‌های هزارمیخ،صایین، ییلی یاد کرد.

رییس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: هماهنگی‌ها برای استقبال از میهمانان نوروزی در شهرهای استان در حال انجام است.

مسعود علویان صدر افزود: برای ساماندهی بیشتر با متمرکز کردن فعالیت ها درمناطق مهمان پذیر استان خدمات رسانی به مسافران تسهیل خواهد شد.

وی گفت : در هتل‌ها ، هتل آپارتمان‌ها و سایر میهمان‌پذیرهای این شهر بیش از دو هزار اتاق و هشت هزار تخت برای اسکان مسافران وجود دارد .

وی اضافه کرد،: پیست اسکی آلوارس در دامنه کوه زیبای سبلان مکان تفریحی دیگری درمنطقه است که گردشگران و علاقه‌مندان به کوهنوردی را به سوی خود جلب می‌کند.

وی این پیست را به لحاظ داشتن پوشش برف در شش ماه از سال و امکانات تفریحی جانبی ازجمله نزدیک بودن به آبگرم‌های سرعین کم نظیر ذکرکرد.

سالانه بیش از سه میلیون گردشگر داخلی و خارجی برای استفاده از آب‌های گرم و سرد معدنی و چشم‌اندازهای طبیعی به استان اردبیل مسافرت می‌کنند.

نظرات 1 + ارسال نظر
اکبر یکشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 06:19 ب.ظ http://www.nofearyou.blogfa.com

سلام آقا .امیدوارم حالتان خوب باشد .آقا دمتان گرم بالاخره یکی تو این کشور هوای ما رو داره .تو این زمونه که آذری ها
از چشم افتادن شما خیلی آقایی کردین .

خیلی ممنون.چاکرتیم در بست

اگه خواستی بهم سر بزن .
منتظرتم .یاحق -بای
آدرس وب من:
www.nofearyou.blogfa.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد