www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

کوههای زاگرس همچنان در حال کوتاه شدگی

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله درکشورگفت: کوههای زاگرس بر اثر فشردگی ناشی از صفحات تکتونیکی پوسته زمین همچنان درحال کوتاه شدگی است.

دکتر"خالد حسامی آذر" یکشنبه درهمایش یک روزه منطقه‌ای شبکه ژئودینامیک سراسری و بررسی حرکات پوسته زمین افزود: این مساله از فشار وارد آمده از سوی حرکات صفحه عربستان و همچنین صفحه اوراسیا متاثر می‌شود.

وی، به مرور روشهای موجود در ارزیابی میزان کوتاه شدگی در کوههای زاگرس اشاره واظهار داشت: طبق ارزیابیهای انجام شده به روشهای ژئودزی کوههای زاگرس سالانه یک الی دو میلیمتر کوتاه شدگی دارد.

دکتر حسامی آذر گفت: این در حالیست که استفاده از روشهای زمین شناسی نشان می‌دهد میزان کوتاه شدگی زاگرس سالانه ‪ ۳۲‬میلیمتراست.

وی روش ژئودینامیک را یکی از متداول‌ترین روشهای موجود دانست وگفت: این روش بااستفاده از بررسی زلزله‌ها، گسلها و نیز لغزشهای ناگهانی انجام شده در زیر زمین قابل انجام است.

مدیر کل اداره نقشه برداری زمینی سازمان نقشه برداری کشور نیز به شبکه ژئو دینامیک سراسری ایران و کاربردهای ژئودتیک در مخاطرات زمین شناختی پرداخت و توضیح داد: ژئو دینامیک شاخه‌ای از علم ژئوماتیک است که به بررسی حرکات پوسته‌ای زمین می‌پردازد.

دکتر "یحیی جمور" گفت: برای بررسی حرکات پوسته‌ای زمین از نقاط دائم و ایستگاههای ژئو دینامیک (‪ (GPS‬درنقاط مختلف کشوراستفاده می‌شود که تاکنون ‪ ۱۰۷‬ایستگاه در نقاط مختلف طراحی و راه‌اندازی شده است.

وی افزود: ایستگاه دیگری در منطقه چابهار در حال راه‌اندازی است که در صورت راه‌اندازی شمار دستگاههای (‪ (GPS‬کشور به ‪ ۱۰۸‬دستگاه می‌رسد.

دکتر جمور هدف از راه‌اندازی این ایستگاهها را مانیتورینگ و پایش حرکات تکتونیکی صفحات زمین برای دستیابی به پیش بینی‌های لازم قبل ازوقوع حوادث طبیعی عنوان کرد.

به گزارش ایرنا؛ مدیر نقشه برداری خوزستان در حاشیه همایش در گفت و گو باایرنا گفت: هدف از برگزاری این نشست سراسری اطلاع رسانی در خصوص کار سازمان نقشه برداری در زمینه ژئودینامیک است.

مهندس "آرش صفایی اصلی" بااشاره به اینکه این سازمان از سه سال گذشته فعالیت در زمینه ژئو دینامیک را آغاز کرده است، افزود: با توجه به اینکه در این مدت انجام کارها بصورت فنی بوده لازم شد برای آشنایی دستگاههای اجرایی استان در این راستا اطلاع رسانی شود.

وی بهترین خروجی سازمان در عرصه ژئو دینامیک و پیش بینی حوادث طبیعی را زلزله بم عنوان کرد واظهار داشت: به تقریب چند هفته قبل از زلزله هشدار هایی به مسوولان داده شد.

صفایی اظهار داشت: نمونه بعدی منطقه توس بود که به مسوولان استان خراسان اطلاع داده شد در زمین این منطقه تغییراتی در حال رخ دادن است که دراین زمینه پیشگیریهای لازم را انجام دادند.

مدیر نقشه برداری خوزستان بااشاره به اینکه مشاهدات ژئودینامیک برای بسیاری ازسازمانها و دستگاههای اجرایی قابل استفاده است گفت: زمین شناسی ، هواشناسی و بسیاری شرکتهای خصوصی از جمله دستگاههایی هستند که می‌توانند از اطلاعات (‪ (GPS‬موجود استفاده کنند.

وی به دستگاههای ‪ GPS‬نصب شده دراستان اشاره کرد وافزود: در زمان حاضر سه ایستگاه دراستان خوزستان و ‪ ۱۷‬ایستگاه دراستانهای زیرپوشش نقشه‌برداری این استان نصب شده و در حال فعالیت است.

صفایی اضافه کرد: نتایج اخیر حاصل از پردازش شبکه ژئو دینامیک سراسری نشان می‌دهد پیش بینی خاصی در رابطه با استان خوزستان صورت نگرفته است.

درهمایش منطقه‌ای شبکه ژئودینامیک سراسری و بررسی حرکات پوسته زمین حدود ‪ ۱۵۰‬کارشناس نقشه برداری و علوم وابسته‌از دستگاههای اجرایی استان خوزستان حضور داشتند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد