www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

فراخوان دولتها و ملتها برای نجات کوهستان

میترااسدنیا: به مناسبت روز جهانی کوهستان مصادف با 11 دسامبر 2006 سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO)طی بیانیه ای روسا و ملت های جهان را به همبستگی ملی برای دفاع و حمایت از کوهستان های جهان به عنوان مهم ترین منبع حیاتی در دو زمینه کشاورزی و تنوع حیات وحش فراخواند.
دراین اطلاعیه از قول «خوزه آنتونیو پرادو» مدیر بخش منابع جنگلی فائو ((FAO) آمده است که استفاده بی رویه از منابع طبیعی موجود در کوهستان ها توسط انسان ها این میراث منحصربه فرد فرهنگی و زیستی را در معرض خطر نابودی شدید قرارداده است.

وی دربخش دیگری ازاین بیانیه تاکید کرده است:« حمایت و مدیریت تنوع زیستی کوهستان ها مستلزم ایجاد وحدت رویه در سطح سازمان های جهانی، دولت های ملی، جامعه مدنی، بخش خصوصی و مهم تر از همه مردم ساکن درکوهستان هاست که به عنوان ناظران و کارگزاران اصلی در حفاظت و بهره برداری از تنوع زیستی کوهستان ها مستقیما دینفع هستند.
فائو دراین بیانیه با اعلام «مدیریت تنوع زیستی کوهستان ها برای زندگی بهتر»به عنوان موضوع روز جهانی کوهستان ها کوشیده است تا توجه جهانیان را به نقش حیاتی کوهستان ها در تداوم تنوع زیستی و ارتقا آن به منظور اعمال مدیریت پایدار در نواحی کوهستانی جلب کند.
کوهستان ها که به دلیل تنوع ژنتیک گونه های حیوانی و گیاهی نقش تعیین کننده ای در تامین منابع غدایی انسان ها دارند به طور فزاینده ای هم به دلیل تغییرات آب وهوایی و هم به دلیل استفاده بی رویه از منابع طبیعی کوهستان ها همانند فعالیت های معدن کاوی، ایجاد تاسیسات صنعتی و همچنین رشد توریسم وگردشگری، به شدت در معرض تهدید و نابودی قرارگرفته اند. این درحالی است که منابع طبیعی و زیست محیطی در کوهستان ها در زمینه تثبیت خاک، تامین آب تاره، منابع غدایی و گیاهان دارویی نقش قاطع و تعیین کننده ای دارند. علاوه بر این تعداد زیادی از گونه های گیاهی همانند میوه ها و دانه ها همانند سیب زمینی و گوجه فرنگی و نیز بسیاری از حیوانات اهلی ریشه در کوهستان ها داشته اند و از این رو به عنوان سنت های فرهنگی و به عنوان منبع مهم غذایی برای میلیون ها انسان اهمیت مضاعفی دارند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد