www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

www.binalud.com

ادرس جدید ما www.mtbinalud.com

51 مورد سقوط کوهستانی تنها در یک هفته

گروه سلامت:
طی هفته گذشته تعداد کل تماس‌های مفید با مرکز اورژانس 115 تهران 97 هزار و 500 مورد بود که از این تعداد 15 هزار و 318 مورد تماس مفید و درمانی گزارش شد.

همچنین به گزارش روابط عمومی‌اورژانس تهران، تعداد کل ماموریت با آمبولانس 5 هزار و 523 مورد بوده که از این تعداد 2 هزار و 429 مورد درمان سرپایی و دو هزار و 64 مورد نیز افراد بستری شده را تشکیل دادند.

در این هفته 853 مورد اورژانسی مبتلا به حملات قلبی و 403 مورد بیمار تنفسی گزارش شد. همچنین میزان تصادفات 868 مورد گزارش شد. در ضمن آمارهای این هفته اورژانس تهران، حاکی از 51 مورد سقوط از ارتفاع و کوهستان بود.

تصادفات، سوختگی‌، حوادث جاده‌ای و اتوبان و سوانح کوهستان بیشترین مأموریت‌های اورژانس در این چند سال را تشکیل می‌دهند. همچنین حوادثی مثل سقوط و گودبرداری‌های نامعقول هم به میزان زیادی دردسر‌ساز است و برای همین گفته می‌شود کشور ما یکی از بالاترین آمارهای تلفات سقوط از ارتفاع را دارد.

کارشناسان طب کار می‌گویند ارتفاع از 5/1 متر به بالا تلقی می‌شود و هر فردی اگر بخواهد از این میزان بالاتر برود باید حتما حفاظ و حمایت داشته باشد. متاسفانه به دلیل رعایت نکردن همین نکات است که در حال حاضر در تهران در هر روز، 4 کشته در اثر کار در ارتفاع داریم که این میزان تلفات در دنیا بی‌نظیر است.

در هفته گذشته تقریبا در تمامی‌آمارهای روزانه مرکز اورژانس تهران موارد سقوط به اشکال مختلف به ثبت رسید که علت اصلی اغلب آنها هم عدم رعایت نکات ایمنی، بی‌احتیاطی و نقص تجهیزات مربوطه اعلام شد.

نمونه آن سقوط یک پسر بچه 12 ساله از طبقه دوم ساختمان بود که با اعزام تیم امدادی و انجام اقدامات اولیه از جمله کنترل خونریزی و فیکس کردن اندامها و ستون فقرات این نوجوان به بیمارستان لقمان حکیم انتقال یافت.

کارشناسان می‌گویند چنانچه پنجره لبه پشت‌بام یا راه‌پله بدون حفاظ بوده و یا میله‌های حفاظ به اندازه کافی به هم نزدیک نباشند، احتمال بروز موارد سقوط بخصوص در بین گروه سنی کودکان و نوجوانان بالا می‌رود. عدم نصب صحیح داربست، نردبان، چهارپایه، جرثقیل و امثال آن نیز ممکن است منجر به سقوط افراد گردد.

علاوه بر این، صخره‌نوردی، کوهنوردی و... هم بدون برخورداری از تجربه و اطلاعات و تجهیزات کافی و آمادگی مناسب بدنی می‌تواند حادثه‌ای ناگوار به همراه داشته باشد. اغلب این سقوط‌ها به دلیل مه‌گرفتگی شدید در مناطق کوهستانی و نامناسب بودن شرایط جوی رخ می‌دهند. در کوهنوردانی که سقوط کرده‌اند، عمومأ شکستگی‌های استخوان‌های زانو و استخوان ساق پا دیده می‌شود.

در بعضی موارد هم سقوط می‌تواند به آسیب‌دیدگی شدید سر، گردن و پشت منجر شود و در نتیجه باعث ضعف قوای جسمانی و مرگ گردد. در حال حاضر با رسیدن فصل بهار و تابستان و پرداختن به ورزش کوه‌پیمایی و کوهنوردی لازم است افراد با اطلاعات کافی و با به همراه داشتن کیف کمک‌های اولیه مناسب به این امر اقدام نمایند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد